Kielikoe

Mikä on kielikoe?

  • Jos sinun äidinkielesi on muu kuin suomi, sinut kutsutaan kielikokeeseen.
  • Kielitaito testataan kielikokeella.
  • Kielikokeessa sinun pitää lukea, kirjoittaa ja puhua suomeksi.
  • Sedun kielikoe ei ole tasokoe (esimerkiksi YKI-testi).
  • Voit saada opiskelupaikan Sedusta, vaikka sinulla on huono suomen kielen taito.

Kielikokeet Sedussa

  • Saat kutsun kielikokeeseen sähköpostilla ja kirjeellä.
  • Kirjeessä on sinulle ohjeet, missä koe on ja milloin koe on.
  • Kielikoe järjestetään Sedun oppilaitoksen tiloissa.
  • Saat tulokset kielikokeesta yhteishakutulosten kanssa samaan aikaan.
  • Eri tutkinnoissa on erilaisia kielitaitovaatimuksia. Esimerkiksi, jos haet opiskelemaan lähihoitajatutkintoa, kielitaitosi pitää olla B1.1. -tasolla.