Oma opintopolku ja arviointi

Oma opintopolku

  • Opintojen alussa sinulle tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma eli HOKS.
  • HOKSiin kirjoitetaan, mitä opintoja suoritat koulussa ja työelämässä. HOKSiin kirjoitetaan myös jos opiskelun aikana joku asia muuttuu.
  • Jos sinulla on aikaisempia toisen asteen opintoja tai muuta opintoihin liittyvää osaamista, kerro niistä vastuuohjaajallesi. Opintosi ja osaamisesi kirjoitetaan HOKSiin, ja ne voidaan ottaa huomioon opinnoissasi. Aikaisempi osaamisesi voi lyhentää koulutuksesi kestoa.
  • Sinun ei tarvitse opiskella uudestaan asioita, jotka jo osaat. Voit näyttää osaamisesi näytön, kokeen tai todistuksen avulla.

Arviointi

  • Kun suoritat näytön, saat arvosanan. Ammatillisessa koulutuksessa arvosanat ovat 1-5.
  • Paras arvosana on 5. Se tarkoittaa kiitettävää. Arvosana 3-4 on hyvä. Arvosana 1-2 on tyydyttävä.
  • Jos saat hylätyn arvosanan, voit uusia suorituksen. Jos haluat suorittaa opintoja uudestaan, keskustele asiasta opettajan kanssa.
  • Suoritetuista opinnoista saat S-merkinnän.
  • Merkintä SK tarkoittaa, että suoritus on kesken.