Työelämässä oppiminen ja näytöt sekä koulutussopimus ja oppisopimus
Työelämässä oppiminen
- Saat osaamista ja teet opintojasi sekä koulussa että työpaikalla. Työelämässä oppiminen on osa ammatillisia opintoja. Se tarkoittaa, että ollaan työpaikalla oppimassa. Työpaikalla oppimisessa tavoitteena on lisätä osaamistasi ja kehittää taitojasi käytännön työtehtävissä.
- Olet osa työyhteisöä ja teet työpaikalla osaamisesi mukaan samoja töitä kuin muutkin työntekijät. Työpaikalla sinua ohjaa työpaikan työntekijä ja opettaja. Työpaikan työntekijä ja opettaja antavat sinulle palautetta osaamisestasi ja kehittymisestäsi.
Näytöt
- Tutkinto muodostuu tutkinnon osista. Jokainen tutkinnon osa taas muodostuu ammattitaitovaatimuksista. Ammattitaitovaatimuksissa kerrotaan, mitä sinun täytyy osata. Näytössä teet kaikkia työpaikalla tehtäviä töitä ja sellaisia työtehtäviä, joilla voit näyttää osaamisesi.
- Näyttö tehdään työpaikalla. Joskus näyttö voidaan tehdä koulussa. Näyttö suunnitellaan yhdessä opettajan ja työpaikkaohjaajan kanssa.
- Saat arvosanan tutkinnon osasta. Arvioinnin tekee työpaikan työntekijä ja opettaja.
- Voit korottaa näytöstä saamaasi arvosanaa.
Koulutussopimus
- Voit hankkia ja vahvistaa osaamistasi työpaikalla myös koulutussopimuksella tai oppisopimuksella.
- Koulutussopimuksen tekee koulu ja työpaikka. Kun opiskelet koulutussopimuksella, hankit ja vahvistat osaamistasi työpaikalla. Kun opiskelet koulutussopimuksella, sinä et saa palkkaa työstäsi. Työn tuntimäärä ja työpäivät sovitaan sinulle sopivaksi. Sinun HOKSiin kirjoitetaan työtehtävät, joita tekemällä voit kehittää osaamistasi.
Oppisopimus
- Oppisopimuksen tekee työpaikka, koulu ja opiskelija.
- Jos haluat opiskella oppisopimuksella:
- Sinun täytyy olla 15-vuotias
- Sinulla täytyy olla työpaikka.
- Työtä täytyy tehdä tutkinnon tavoitteiden mukaista työtä keskimäärin 25 tuntia viikossa.
- Opinnoista suurin osa tehdään työpaikalla työtä tekemällä, mutta sinulla on myös opiskelua koulussa.
- Kun opiskelet oppisopimuksella, saat työstäsi palkkaa.
- Oppisopimuksen sopimuspaperit pitää tehdä ennen kuin voit aloittaa oppisopimusopinnot. Sopimuspapereiden tekeminen kestää muutamia viikkoja.