Työhaastattelu

Kun olet hakenut työpaikkaa, voi työnantaja kutsua sinut työhaastatteluun.
Kutsu työhaastatteluun tulee yleensä sähköpostilla tai soittamalla.

Valmistaudu työhaastatteluun huolellisesti:

  • Säästä aina työpaikkailmoitus! Lue työpaikkailmoitus läpi uudelleen.
  • Lue oma työhakemuksesi uudelleen.
  • Ota mukaasi todistukset työpaikoistasi ja opinnoistasi.
  • Mieti valmiita vastauksia yleisempiin työhaastatteluissa kysyttyihin kysymyksiin.
  • Voit myös miettiä valmiiksi jonkin kysymyksen työnantajalle, minkä voit kysyä työhaastattelussa. Voit esittää kysymyksen esimerkiksi työtehtäviin liittyen.

Työhaastattelussa usein kysytään:
”Kerro vähän itsestäsi”

Ennen työhaastatteluun menemistä, mieti valmiiksi:

  • Mitkä asiat ja taitosi ovat hyödyllisiä hakemaasi työhön liittyen?
  • Lyhyt tarina siitä, mitä osaat ja mitä olet opiskellut ja mikä on koulutuksesi.
  • Millainen koulutuksesi on ollut? Mitä olet siellä oppinut?
  • Millainen olet ihmisenä, työntekijänä, työkaverina. Tuo esille persoonaasi.
  • Voit tuoda esille myös kiinnostustasi ja sitä, mikä sinulle työssä on tärkeää.
  • Sinun ei tarvitse puhua pitkään. Pääasia, että olet valmistautunut kertomaan itsestäsi.

Työhaastattelussa usein kysytään:
”Mitkä ovat vahvuutesi ja kehittämiskohteesi?”

Ennen työhaastatteluun menemistä, mieti valmiiksi seuraavat asiat:

  • 3–4 omaa vahvuutta. Mieti valmiiksi, miten sinun vahvuutesi näkyvät tavassasi työskennellä. Voit myös kertoa, jos olet saanut hyvää palautetta jostain ominaisuudestasi.
  • Heikkoudet. Työhaastattelussa kysytään usein sinun kehittämiskohteitasi. Kehittämiskohteella tarkoitetaan asiaa, mitä et osaa vielä kovin hyvin. Mieti sellainen taito tai ominaisuus, mitä voit vielä oppia tai opetella. Ei kannata kertoa kaikkia heikkouksia. Yksi riittää.
  • Huomaa, että joskus se, mikä tuntuu heikkoudelta voikin olla myös vahvuus. Mieti onko esimerkiksi nopeus tai tunnollisuus heikkous vai vahvuus?