Työhakemus
- Työhakemuksen voi tehdä tietokoneella ja tallentaa PDF:ksi.
- Usein työhakemus tehdään sähköisellä hakulomakkeella. Sähköiseen hakulomakkeeseen voi usein liittää myös oman PDF-muodossa tallennetun työhakemuksen.
- Sähköinen työhakemus voi olla yrityksen oma ja se löytyy yrityksen nettisivuilta.
- Isoilla yrityksillä, kunnilla, kaupungeilla ja henkilöstöpalveluyrityksillä on sähköisiä työhakujärjestelmiä, mihin voit tallentaa omat tietosi. Tiedot pysyvät tallessa ja voit käyttää niitä apuna, kun haet seuraavan kerran töitä samasta paikasta.
- Työnantajille voi lähettää myös avoimen työhakemuksen. Avoin työhakemus tarkoittaa sitä, että työnantaja ei ole ilmoittanut avoimesta työpaikasta, mutta teet hakemuksen työnantajalle, missä kerrot halustasi tehdä töitä yrityksessä.
- Avoimeen työhakemukseen voit käyttää työhakemuksen mallipohjaa.
- Avoimen työhakemuksen voi tehdä sähköisesti tai lähettää sähköpostilla työnantajalle.
Millainen on hyvä työhakemus?
- Työhakemus on enintään yhden sivun (A4 kokoinen paperi) kokoinen asiakirja.
- Ennen kuin kirjoitat työhakemusta, lue tarkkaan työpaikkailmoitus. Kirjoita muistiinpanot tai alleviivaa työpaikkailmoituksesta tärkeimmät asiat.
- Vastaa työhakemuksessasi niihin asioihin, mitä työpaikkailmoituksessa pyydetään.
- Kirjoita työhakemuksen yläreunaan:
- Oma nimi
- Yhteystiedot
- Kirjoita työhakemuksen ensimmäiseen kappaleeseen lyhyesti 2–3 lauseella, miksi haet työtä ja miksi olet siitä kiinnostunut.
- Kirjoita työhakemuksen toiseen kappaleeseen, mitä sinä osaat työhön liittyen.
- Kirjoita työhakemuksen kolmanteen kappaleeseen siitä, millainen työntekijä sinä olet.