Työhakemus

  • Työhakemuksen voi tehdä tietokoneella ja tallentaa PDF:ksi.
  • Usein työhakemus tehdään sähköisellä hakulomakkeella. Sähköiseen hakulomakkeeseen voi usein liittää myös oman PDF-muodossa tallennetun työhakemuksen.
  • Sähköinen työhakemus voi olla yrityksen oma ja se löytyy yrityksen nettisivuilta.
  • Isoilla yrityksillä, kunnilla, kaupungeilla ja henkilöstöpalveluyrityksillä on sähköisiä työhakujärjestelmiä, mihin voit tallentaa omat tietosi. Tiedot pysyvät tallessa ja voit käyttää niitä apuna, kun haet seuraavan kerran töitä samasta paikasta.
  • Työnantajille voi lähettää myös avoimen työhakemuksen. Avoin työhakemus tarkoittaa sitä, että työnantaja ei ole ilmoittanut avoimesta työpaikasta, mutta teet hakemuksen työnantajalle, missä kerrot halustasi tehdä töitä yrityksessä.
    • Avoimeen työhakemukseen voit käyttää työhakemuksen mallipohjaa.
    • Avoimen työhakemuksen voi tehdä sähköisesti tai lähettää sähköpostilla työnantajalle.

Millainen on hyvä työhakemus?

  • Työhakemus on enintään yhden sivun (A4 kokoinen paperi) kokoinen asiakirja.
  • Ennen kuin kirjoitat työhakemusta, lue tarkkaan työpaikkailmoitus. Kirjoita muistiinpanot tai alleviivaa työpaikkailmoituksesta tärkeimmät asiat.
  • Vastaa työhakemuksessasi niihin asioihin, mitä työpaikkailmoituksessa pyydetään.
  • Kirjoita työhakemuksen yläreunaan:
    • Oma nimi
    • Yhteystiedot
  • Kirjoita työhakemuksen ensimmäiseen kappaleeseen lyhyesti 2–3 lauseella, miksi haet työtä ja miksi olet siitä kiinnostunut.
  • Kirjoita työhakemuksen toiseen kappaleeseen, mitä sinä osaat työhön liittyen.
  • Kirjoita työhakemuksen kolmanteen kappaleeseen siitä, millainen työntekijä sinä olet.