Työttömyys

Väite:
”Kaikki ammattiin valmistuvat saavat työpaikan heti”

Väite ei pidä paikkaansa.

Työpaikan löytyminen ei mene aina helposti. Työn löytymiseen vaikuttavat monet asiat. Työn hakeminen vaatii viitsimistä ja työtä. Vaikka työpaikkaa ei heti valmistumisen jälkeen löydykään, niin se on normaalia. Usein valmistumisen jälkeen työn löytäminen vie jonkin verran aikaa. Saat apua ja ohjausta, kun pyydät sitä! Ota apua rohkeasti vastaan!

Työtä etsiessäsi:

  • Yritä pitää mieli avoimena, luovana ja positiivisena. Tähän auttaa, että pidät kiinni arjen rutiineista: nukut ja syöt riittävästi, ulkoilet ja keskustelet tilanteestasi muiden kanssa.
  • Lue ja seuraa eri medioita, kysele tuttavilta, laita hakuvahteja työnhakupalveluihin ja lähetä rohkeasti työhakemuksia tai soita sinua kiinnostaville työnantajille.

Mitä teen, jos en löydä töitä ja jään työttömäksi?

  • 1) Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi TE-palveluiden nettisivuilla.
  • 2) Selvitä saatko tukea työttömyyskassasta vai Kelasta?
    • Jos kuulut työttömyyskassaan, hae ansiopäivärahaa kassastasi.
    • Jos et kuulu kassaan, hae työttömyysetuutta Kelasta.
  • 3) TE-palvelut antaa Kelalle lausunnon siitä, oletko oikeutettu työttömyysetuuteen.
  • Tämän jälkeen Kela käsittelee hakemuksesi.
  • 4) Täytä hakemus ensimmäisestä työttömyyspäivästä lähtien. Jätä hakemus Kelaan vasta
  • 5 omavastuupäivän täyttymisen jälkeen.
  • 5) Jos täytät työssäoloehdon, saat Kelan maksamia työttömyysetuuksia.
  • Työttömyysetuuksia ovat peruspäiväraha ja työmarkkinatuki.
  • 6) Täytä 4 viikon välein työttömyysajan ilmoitus verkossa.
  • Työttömyysturva maksetaan ilmoituksesi perusteella.