Botniaringillä Sedun maarakennusalan opiskelijat tekevät junnurataa ja huoltotietä
Käden jälki jää näkymään
-Nyt on massanvaihto menossa, kertoo Sedun maarakennusalan opettaja Hannu Saarilampi. Pehmeät maakerrokset on siirretty pois, jotta päästään rakentamaan rakennekerroksia ja salaojituksia. Opiskelijat tekevät myös raivaukset, alusrakenteet, muotoilut suunniteltuun korkeuteen, suodatin-, jakavan-, kantavan ja kulutuskerrokset. Vaihe vaiheelta edetään. Tämä on sitä todellista tekemistä ja käden jälki jää näkymään. Voi vaikka sitten myöhemmin käydä esittelemässä ystävälleen, että tekasinpa tuollaisen baanan, naurahtaa Saarilampi
-Nyt on massanvaihto menossa, kertoo Sedun maarakennusalan opettaja Hannu Saarilampi. Pehmeät maakerrokset on siirretty pois, jotta päästään rakentamaan rakennekerroksia ja salaojituksia. Opiskelijat tekevät myös raivaukset, alusrakenteet, muotoilut suunniteltuun korkeuteen, suodatin-, jakavan-, kantavan ja kulutuskerrokset. Vaihe vaiheelta edetään. Tämä on sitä todellista tekemistä ja käden jälki jää näkymään. Voi vaikka sitten myöhemmin käydä esittelemässä ystävälleen, että tekasinpa tuollaisen baanan, naurahtaa Saarilampi
Botniaringin moottoriurheilualueelle rakennetaan uutta kiihdytysrata-aluetta. Kaikkiaan alueelle tehdään kuusi hehtaaria uutta asvaltoitua aluetta. Junior- ja testiradan osuudelta metsäpohjan maa-aines on jo poistettu. Parhaillaan rakennetaan huoltotietä. Pohjatöitä ovat tekemässä Sedun maarakennusalan opiskelijat opettajineen. Alueen rakentaminen etenee vaiheittain. Ratojen lisäksi alueelle valmistellaan varikon ja pysäköintialueen rakentamista.
Mahdollisuus monenlaisiin töihin
Kuvauspäivänä opiskelijat harjoittelivat kaivamisen lisäksi mm. manuaalista alusrakenteen leveyden mittaamista ja koneohjausjärjestelmää 3D-laitteella.
-Opiskelu on mielenkiintoista, kun olen saanut tehdä oman alan hommia, joista tykkään, kertoo vaasalainen Jere Haka. Teoriat suoritamme Sedu Vaasan toimitiloissa. Pari päivää on opiskeltu myös Sedu Rengonharjulla mm. 3D-koneohjausjärjestelmää. On mielenkiintoista, kun opiskellaan välillä eri kampuksilla. Suunnitelmissa minulla on työllistyä alalle. Olen tehnyt konehommia aikaisemmin ja ajanut mm. dumpperia sekä työskennellyt turvesoilla.
-Työvoimatoimiston kautta olen tullut koulutukseen ja toivon, että opiskelun jälkeen saan töitä, kertoo vaasalainen Riku Mäkynen. Tällä alalla on mahdollisuus tehdä monenlaisia töitä, koska koulutuksen aikana suoritetaan myös C-ajokortti ja ammattipätevyys.
Ammattitutkinnosta lisäosaamista
-Maarakennusalan perustutkinnon olen suorittanut vuonna 2018 ja nyt kun olen lomautettuna, käytän ajan hyväksi ja suoritan maarakennusalan ammattitutkinnon työvoimakoulutuksen, kertoo Vaasalainen Patrik Brännbacka. Aloitin koulutuksen helmikuussa ja suunnitelmissa on, että valmistun elokuussa 2024. Jos saan töitä, niin oppisopimuksen kautta on mahdollisuus suorittaa tutkinnon loppuun.
-Koneet ovat viehättäneet aina ja tykkään olla ulkoilmassa, välillä montussa ja välillä koneessa, kertoo Brännbacka. Maarakennusalalla olen toiminut vuodesta 2017 ja ala tuntuu omalta, en vaihtaisi. Ja ehkä vielä ennen eläkepäiviä suoritan maarakennusalan erikoisammattitutkinnon.
-3D-koneohjausjärjestelmä on hyvä apuväline kaivinkonekuskille. Kartasta näkee mistä kaivetaan, paljonko kaivetaan ja mihin tulee kaapeleita, johtoja ja putkilinja. Porukkahenki ryhmässämme on hyvä. Välillä kun perustutkintolaiset ovat teoriassa, niin teen töitä kohteessa opettajan kanssa, kertoo Brännbacka
Tutkinto kiinnostaa opiskelijoita
-Sedu Vaasassa voi nyt myös opiskella työvoimakoulutuksena maarakennuskoneenkuljettajaksi. Koulutus ei ole tutkintoon johtavaa, kertoo Sedun opettaja Harri Raitalampi. Koulutuksen kesto on kymmenisen kuukautta ja sisältö on pitkälti sama kuin perustutkinnossa. Hyvin usein opiskelijat jatkavat tästä tekemään tutkintoa. Koulutus nopeuttaa tutkinnon suorittamista, koska opiskelijalla on jo suoritettuna ajokortti, teoriat, ammattipätevyys ja suurin osa osaamisesta on hankittuna. Tutkinnon suorittanut voi anoa Työllisyysrahastosta 414 euron ammattitutkintostipendiä.
Maarakennusalaa opiskelee myös vaasalainen Janette Lampinen.
-Jos pääsen oppisopimuskoulutukseen, niin sitten voisin suorittaa tutkinnon, miettii Lampinen. Ajaminen on kiinnostavaa ja aikaisemmin olen toiminut rakennusmaalarina ja tykkään edelleen olla samassa työympäristössä eli rakennustyömailla.
Julkaistu 26.4.2023