Jussi Ala-Ketola: “Lähden Taitaja-finaaliin kokeilemaan ja haastamaan itseäni”

- Pieni jännitys kuuluu asiaan, sanoo toista kertaa Taitaja-finaaliin lähtevä Jussi Ala-Ketola. Hän kilpailee Ajoneuvotekniikka-lajissa, joissa finalisteja on yhteensä kahdeksan – heistä kaksi sedulaisia.

- Viimeistä vuottaan Sedussa opiskeleva Jussi lähtee kisaamaan varmin ottein, semifinaalin huippupistein turvin sekä viime vuoden Taitaja-kokemuksen kera.

- Saimme semifinaaleissa Severin, toisen sedulaisen finalistin kanssa, parhaimmat pisteet. Muut kilpailijat olivat viisi pistettä alempana.

Puolikuva Jussi Ala-Ketolasta, taustalla mäntyjä.

- Pieni jännitys kuuluu asiaan, sanoo toista kertaa Taitaja-finaaliin lähtevä Jussi Ala-Ketola. Hän kilpailee Ajoneuvotekniikka-lajissa, joissa finalisteja on yhteensä kahdeksan – heistä kaksi sedulaisia.

- Viimeistä vuottaan Sedussa opiskeleva Jussi lähtee kisaamaan varmin ottein, semifinaalin huippupistein turvin sekä viime vuoden Taitaja-kokemuksen kera.

- Saimme semifinaaleissa Severin, toisen sedulaisen finalistin kanssa, parhaimmat pisteet. Muut kilpailijat olivat viisi pistettä alempana.

Jussi on parhaillaan työelämässä oppimisen jaksolla Seinäjoen Käyttöautolla, joten viime hetket ennen kilpailua kuluvat alan töitä tehden. Valmistuminen siintää nurkan takana, toukokuun 12. päivä on juhlapäivä. Ja jatkosuunnitelmat ovat selkeät.

– Hain kevään yhteishaussa ammattikorkeakouluun autopuolelle. Ensin käyn kuitenkin armeijan, Jussi kertoo.

Kyllä lähden kilpailuun mitalia hakemaan.

Ongelmanratkaisua ja paineenalaisena toimimista

Jos opiskelupaikka autoalalla ei aikanaan olisi auennut, olisi Jussista tullut luultavasti agrologi.

– Meillä on kotona maatila. Ajattelin kuitenkin, että haen joko autopuolelle tai lukioon. Mua kiinnosti kuitenkin enemmän käsillä tekeminen ja se, miten kaikki toimii, joten siksi hain autopuolelle. Isä myös ehdotti tätä. Onneksi tein tämän valinnan, koska olen tykännyt alasta. Varsinkin se tuntuu hyvältä, kun on joku vähän erikoisempi juttu, joka on hajalla ja saat sen loppu viimein kuntoon.

Autoalan tekeminen onkin paljolti ongelmanratkaisua. Taito, jota tarvitaan myös Taitaja-kilpailuissa. Lisäksi kilpailutilanteessa tulee kokemusta paineenalaisena toimimisesta. 

– Lähden Taitajaan kokeilemaan itseäni – kuinka pärjään oikeasti, ja osaanko mitään. Se on perimmäinen syyni osallistumiseen.

Taitaa tosin Jussilla olla jotain pientä myös hampaan kolossa viime vuodelta. – Kyllä lähden kilpailuun mitalia hakemaan. Jäin viime vuonna neljänneksi, kolmen ja puolen pisteen erolla. Kisa oli tosi tiukka. En varmaan olisi lähtenyt tänä vuonna, jos olisi mitali tullut viime vuonna. Se jäi niin pienestä kiinni.

Autoalan Taitaja-finaali olikin viime vuonna tiukoin pistemääriä katsottaessa, muilla aloilla oli enemmän hajontaa.

Olen tehnyt kaikki kilpailutehtävissä vastaan tulevat hommat moneenkin kertaan.

Valmentautumista työssä, koululla ja kotona

Kun samaa asiaa tekee toista kertaa, on kokemus luonnollisesti erilainen kuin ensikertalaisilla.

– Ei varmaan jännitä niin paljon, kuin viime vuonna, koska tiedän suurin piirtein mitä on vastassa – uutuuden jännitys on poissa. Viime vuonna jännitti kyllä paljon. Mutta totta kai pieni jännitys kuuluu asiaan.

Vahvuudekseen Jussi kokee itse tekemisen.

– Olen tehnyt kaikki kilpailutehtävissä vastaan tulevat hommat moneenkin kertaan. Kokemuskin auttaa, olen ollut nyt merkkiliikkeessä töissä ja kisannut Taitajassa aiemmin, joten tiedän vähän mitä tehtävissä arvioidaan.

– Olemme harjoitelleet valmentajan, Juha-Matti Niemisen kanssa koululla Taitaja-kilpailutehtäviä, kuten pyörän laakerinvaihtoa, nelipyöräsuuntausta, rengastöitä ja sähkövianhakua.

Jussi Ala-Ketola Taitaja-finaalissa vuonna 2022 kilpailutehtävän kimpussa.

– Olemme myös käyneet läpi viime vuoden kilpailua, kuten pisteytystä ja mahdollisia yllätysmomentteja. Lisäksi olen tehnyt kotona Pro Diags -tehtäviä aiheeseen liittyen sekä harjoitellut Electude-simulaattorilla sähköistä vianhakua.

Jussin työnantaja Seinäjoen Käyttöauto suhtautuu positiivisesti ja kannustaen Jussin osallistumiseen Taitaja-kilpailuun.

– Korjaamopäällikkö Ville Tuominiemi oli heti kiinnostunut asiasta, kysellen minkälainen kilpailu on kyseessä. He järjestivät asiat niin, että pääsen Käyttöautolla viimeiseksi kahdeksi viikoksi Volvon puolelle töihin.

– Volvo on tänä vuonna Taitaja-tapahtuman pääsponsori ja semifinaaleissa autot olivat Volvon XC60 -mallisia, mukana myös hybridivolvoja. Todennäköisesti niitä tulee olemaan finaalissakin. Nyt tulevat nekin autot tutuiksi. Kyllä se helpottaa, kun auton peruskäyttö ei ole vieras, hybrideissä ja sähköautoissa on joka merkillä omia juttuja, jotka pitää vaan tietää.

Uskon, että Taitaja-osallistumista ja siitä saatavaa todistusta katsotaan hyvällä, kun hakee töihin jatkossa.

Taitaja-osallistumisesta on hyötyä

Taitaja-kilpailuun osallistuminen on kokemus, jolla on monta ulottuvuutta.

– Uskon, että Taitaja-osallistumista ja siitä saatavaa todistusta katsotaan hyvällä, kun hakee töihin jatkossa – sitä, että olet lähtenyt ja päässyt finaaliin, oman ammattialan parhaimpien joukkoon.

– Se on muutenkin mukava tapahtuma, tulee tutustumista muuhun Sedun porukkaan ja viimeksi sain tutustuttua myös muiden oppilaitoksien opettajiin. Oli kokonaisuudessaan mukava reissu, siksikin lähdin uudelleen.

Jussi on jo tavannut Severin, toisen sedulaisen finalistin. Ja hän nimeää tämän pääkilpakumppanikseen tänä vuonna.

– Kyllä me Severin kanssa mitalit otetaan, hän päättää itsevarmasti.

Jaa: