Teknologian kehittyminen muuttaa sote-alan työelämää ja osaamistarpeita
Kehittynyttä teknologiaa ja tulevaisuuden oppimisympäristöjä (KETKO) -hankkeessa toteutetussa kartoituksessa oli tavoitteena selvittää, miten Etelä-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysalan toimijat arvioivat alan digiosaamisen tarpeita sekä teknologian vaikutuksia työelämään vuonna 2030. Seinäjoen Ammattikorkeakoulun asiantuntija Mika Uitto toteutti kartoituksen sähköisellä kyselytutkimuksella, johon osallistui 193 henkilöä.
Kehittynyttä teknologiaa ja tulevaisuuden oppimisympäristöjä (KETKO) -hankkeessa toteutetussa kartoituksessa oli tavoitteena selvittää, miten Etelä-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysalan toimijat arvioivat alan digiosaamisen tarpeita sekä teknologian vaikutuksia työelämään vuonna 2030. Seinäjoen Ammattikorkeakoulun asiantuntija Mika Uitto toteutti kartoituksen sähköisellä kyselytutkimuksella, johon osallistui 193 henkilöä.
Digitaalisten osaamisten oleellisuus vuonna 2030
Selvityksen ensimmäisessä osiossa selvitettiin SotePeda 24/7-hankkeen kahdentoista sote-alan digitaalisen osaamisen oleellisuutta vuonna 2030 sekä osaamisten oleellisuuden arvioitua muutosta vuodesta 2024 vuoteen 2030. Vastausten keskiarvojen mukaan kaikkia kahtatoista sote-alan digitaalista osaamista pidettiin vähintään melko oleellisena. Kolme keskiarvoltaan oleellisinta sote-alan digitaalista osaamista vuonna 2030 olivat perustieto- ja viestintätekninen osaaminen, sähköinen sote-palveluosaaminen sekä eettinen osaaminen.
Oleellisuutensa puolesta vuodesta 2024 vuoteen 2030 eniten lisääntyvinä osaamistarpeina nähtiin perustieto- ja viestintätekninen osaaminen (87,0 %), sähköinen sote-palveluosaaminen (87,0 %), verkkovuorovaikutusosaaminen (86,5 %), verkko-ohjausosaaminen (83,9 %) sekä terveyden ja hyvinvoinnin seurantaosaaminen (80,8 %) (Taulukko 1).
Taulukko 1. Digitaalisten osaamisten oleellisuus vuonna 2030.
Tulevaisuuden osaamisen oleellisuus | Keskiarvo | Oleellisuus lisääntyy (2024-2030) |
Perustieto- ja viestintätekninen osaaminen | 4,7 | 87,00 % |
Sähköinen sote-palveluosaaminen | 4,7 | 87,00 % |
Eettinen osaaminen | 4,7 | 49,20 % |
Tiedonhallintaosaaminen | 4,6 | 70,50 % |
Monitoimijuus kehittämistyössä | 4,6 | 67,90 % |
Verkkovuorovaikutusosaaminen | 4,5 | 86,50 % |
Verkko-ohjausosaaminen | 4,5 | 83,90 % |
Terveyden ja hyvinvoinnin seurantaosaaminen | 4,5 | 80,80 % |
Tiedolla johtamisen osaaminen | 4,5 | 70,00 % |
Tutkiva ja kehittävä osaaminen | 4,4 | 58,00 % |
Yhteiskunnallinen osaaminen | 4,4 | 55,90 % |
Palvelumuotoiluosaaminen | 4,3 | 70,50 % |
Teknologian kehittymisen vaikutus osaamistarpeisiin ja työelämään vuonna 2030
Seuraavaksi vastaajia pyrittiin avoimen kysymyksen avulla kertomaan, miten heidän näkemyksensä mukaan teknologian kehittyminen muuttaa sote-ammattilaisten osaamistarpeita vuonna 2030. Vastausten analysoimisessa sovellettiin laadullista sisällönanalyysiä, jonka avulla aineistoa luokiteltiin teemoihin ja luokkiin. Analyysissä hyödynnettiin aineiston kvantifiointia, eli tarkasteltiin lukumäärää siitä, miten tietyt merkitykset toistuivat vastaajien näkemyksissä. Vastaajien näkemyksistä korostui viisi teemaa: ”Osaamisen johtamisen ja jatkuvan oppimisen merkitys kasvaa”, ”Digitaalinen osaaminen muuttuu ja lisääntyy”, ”Tiedonhaku ja -hallintataidot korostuvat”, ”Vuorovaikutus ja ihmisten kohtaaminen muuttuu” sekä ”Etiikka, lainsäädäntö ja kestävä kehitys korostuvat” (Taulukko 2).
Taulukko 2. Teknologian kehittymisen vaikutukset osaamistarpeisiin vuonna 2030
Johtopäätökset
Selvitys korostaa jatkuvan koulutuksen ja oppimisen merkitystä sote-alan ammattilaisten digitaalisen osaamisen kehittämisessä. Teknologian kehittymisen myötä osaamistarpeet muuttuvat ja lisääntyvät, mikä edellyttää sekä organisaatioiden että yksilöiden aktiivista panostusta osaamisen päivittämiseen. Eettiset pohdinnat ovat avainasemassa, kun pyritään varmistamaan teknologian integrointi sote-palveluihin tavalla, joka ei lisää eriarvoisuutta tai aseta kohtuuttomia vaatimuksia osaamiselle. Teknologia ei ole yleisratkaisu sosiaali- ja terveysalan ongelmiin, vaan ihmiset ja aito kohtaaminen ovat tärkeintä. Lisääntyvän teknologian ohella arvokasta on, että alan perustehtävät ja niihin liittyvä osaaminen eivät jää uuden teknologian jalkoihin.
Selvityksen tiivistelmän pääset lukemaan KETKO-hankkeen sivuilta kohdasta Tulokset.
Selvityksestä järjestetään webinaari 17.9. klo 14 – 15. Webinaarissa kuulet tarkemmin tutkimuksen sisällöstä ja KETKO-hankkeesta. Ilmoittaudu tästä mukaan!