Attendo Tanelintuvan ja Sedun kumppanuussopimukseen kuuluu täydennyskoulutus ja opiskelijayhteistyö
Ulkomaalaistaustaiset työntekijät suomen kielen opissa
-Tuotamme hoivapalveluja ikäihmisille, kertoo hoivakodin johtaja Anu Myllärinen Attendo Tanelin tuvalta. Mummoloja on Etelä-Pohjanmaan alueella 16 yksikköä. Kanta-Kurikassa kaksi Enckelinpuisto ja Tanelintupa, jossa on töissä 40 vakituista hoiva-alan työntekijää ja lisäksi sijaisia
-Tuotamme hoivapalveluja ikäihmisille, kertoo hoivakodin johtaja Anu Myllärinen Attendo Tanelin tuvalta. Mummoloja on Etelä-Pohjanmaan alueella 16 yksikköä. Kanta-Kurikassa kaksi Enckelinpuisto ja Tanelintupa, jossa on töissä 40 vakituista hoiva-alan työntekijää ja lisäksi sijaisia
–Meillä on kumppanuussopimus Sedun kanssa ja teemme pitkäjänteistä ja tavoitteellista yhteistyötä. Yhteistyö lähti käyntiin opiskelijoiden työssäoppimisjaksoilta ja siitä se on vuosien saatossa laajentunut. Kumppanuussopimukseen kuuluu täydennyskoulutukset ja opiskelijayhteistyö. Koulutus- ja oppisopimuksen kautta saamme töihin lähihoitajia ja hoiva-avustajia.
-Teemme Attendolta luokkavierailuja Seduun ja Sedun opiskelijat ovat vierailleet meidän yksikössämme. Opiskelijat ovat käyneet myös vetämässä viriketuokioita ikäihmisille. Tähän saakka olemme löytäneet meille hyviä osaajia.
Ulkomaalaistaustaiset työntekijät opiskelevat oppisopimuksella lähihoitajiksi ja suorittavat alan suomalaisen tutkinnon. Opinnot ovat alkaneet jo heidän kotimaassaan suomen kielen opiskelulla. Nyt kielen opiskelua jatketaan yhtenä päivänä viikossa Sedu Kurikan Kampuksella. Haluamme tukea KV-työntekijöidemme suomen kielen opiskelua vielä heidän saavuttuaan Suomeen. Muu oppiminen tapahtuu pääosin työpaikalla. Ihmiset ovat lähtöisin eri maista ja heillä on kotimaassaan erilaiset taustat ammatillisesti. Lähtökohtaisesti he ovat sairaanhoitajia tai hoiva-avustajia, osalla on myös tutkinto suoritettuna.
Hyppy toisenlaiseen kulttuuriin – valtava henkilökohtainen harppaus
-.Ryhmän kanssa edetään kieliopin perusteiden ja niiden ymmärtämisen parissa, kertoo kieli- ja kotoutumiskoulutuksen asiantuntija Salla Laine Kurikan kampukselta. Opiskelu sujuu mielestäni hyvin jokaisen kohdalla. Opiskelijat ovat motivoituneita kielen oppimiseen. Joka viikko harjoittelemme jotakin uutta kieliopin teknistä taitoa.
-Puhuminen on usein haastavin osuus. Kieliopin tiettyjä sääntöjä täytyy kerrata toistuvasti, mutta kaiken opitun soveltaminen käytännön tilanteisiin vaatii paljon harjoitusta. Suomen kielen oppimiseen vaikuttaa moni seikka, esimerkiksi motivaatio, kognitiiviset kyvyt yhdistellä ja muokata tietoa ja jatkuva kielitaidon ylläpitäminen sen harjoittelun muodossa. Täydellisyyden tavoittelu ei mielestäni ole aiheellista. Tietynlainen persoonallinen aksentti todennäköisesti jää puheeseen koko loppuiäksi ja uusia sanoja, sekä rakenteita tulee vastaan vielä vuosienkin jälkeen. Tärkeintä olisi oppia toimiva kielitaito, jolla selvitä arjessa ja ammatissa.
Opiskelijoiden rohkeutta voi ihailla. Hyppy toisenlaiseen kulttuuriin ja täysin erilaisen kielen pariin on jo itsessään valtava henkilökohtainen harppaus, sanoo Laine.
Oppisopimus – tiimiin valmis työntekijä
-Oppisopimuskoulutus hyödyttää opiskelijaa, joka pääsee vahvasti kiinni työelämään jo opintojen aikana, mainitsee Myllärinen. Samalla koulun tuki on taustalla. Ja opiskelija myös tienaa samaan aikaan kun opiskelu edistyy. Kesätyöntekijöistä saamme usein myös vakituisia työntekijöitä.
-Työnantajan näkökulmasta etuna on se, että saamme heti meidän yksikköömme sopivan työntekijän. Hän on omaksunut työpaikan kulttuurin ja tavat jo opiskelun aikana. Tässä työssä ihmisten kohtaaminen on tärkeää ja oleellinen osa työtä. Sekä asukkaan, hänen läheisensä ja myös työkaverin kohtaaminen. Opiskelija tarvitsee sosiaalisten taitojen lisäksi myös vuorovaikutustaitoja. Taitoja pystyy opettelemaan työssäkin, kaikkea ei tarvitse osata valmiiksi. Kun on vain halu ja into oppia uutta ja on avoimin mielin matkassa, niin sillä pärjää pitkälle, sanoo Myllärinen.
Haastattelu tehty 10/2024