Ensihoidon opettajan ja esihenkilön työssä on paljon samaa
Ensihoidon opettaja Pasi Jaskari
Tie ammatilliseksi opettajaksi voi käydä myös lakimuutoksen kautta. Pasi Jaskari on työskennellyt ensihoidon opettajana Sedussa elokuusta 2012 alkaen. Siirtymä vastaavan sairaanhoitajan tehtävistä opettajaksi ajoittui samaan aikaan, kun ensihoitopalvelut siirtyivät kunnilta sairaanhoitopiirien hoidettavaksi.
Työskentelin Seinäjoen terveyskeskuksen ensihoitoyksikössä vastaavana sairaanhoitajana, josta 10 vuotta esihenkilötyössä. Kaipasin lisää ammatillisia haasteita, joten käänsin urapolkuni suunnan, Jaskari toteaa.
Tie ammatilliseksi opettajaksi voi käydä myös lakimuutoksen kautta. Pasi Jaskari on työskennellyt ensihoidon opettajana Sedussa elokuusta 2012 alkaen. Siirtymä vastaavan sairaanhoitajan tehtävistä opettajaksi ajoittui samaan aikaan, kun ensihoitopalvelut siirtyivät kunnilta sairaanhoitopiirien hoidettavaksi.
Työskentelin Seinäjoen terveyskeskuksen ensihoitoyksikössä vastaavana sairaanhoitajana, josta 10 vuotta esihenkilötyössä. Kaipasin lisää ammatillisia haasteita, joten käänsin urapolkuni suunnan, Jaskari toteaa.
Ambulanssista luokkaan
Esihenkilön ja opettajan työn samankaltaisuus on yllättänyt Jaskaria ehkä eniten.
– Opettaminen on aivan samalla tavalla henkilöiden ja toimintojen johtamista sekä jatkuvaa asioiden järjestelyä ja mahdollistamista kuin esihenkilön työ.
– Koen opiskelijoiden erilaisuuden ihan valtavana rikkautena. Jos kaikki opiskelijat olisivat samasta muotista tehtyjä, eikä yllätyksiä tulisi, tekeminen olisi aika tylsää. Vaihtelu ja haasteet virkistävät.
Jaskari on ensimmäiseltä koulutukseltaan instrumenttiasentaja, joka vastaa nykyistä automaatioasentajan koulutusta. Tämän jälkeen hän on lisännyt osaamistaan opiskelemalla seuraavat tutkinnot tai pätevyydet:
- lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja,
- sairaanhoitaja (AMK),
- sairaanhoitaja (ylempi AMK),
- opettajan pedagogiset opinnot.
Ambulanssissa hän ehti työskennellä kaiken kaikkiaan 22 vuotta.
Motivaatiota ja oikeaa asennetta alalla tarvitaan
Jaskarin mukaan ensihoitajalla tulee olla motivaatio ja asenne kohdillaan opintojen alusta asti.
– Osaamisalaopintojen käynnistyessä oletamme aiemmin opetettujen perusasioiden olevan hallinnassa. Jos näin ei ole, opinnoissa eteneminen voi aiheuttaa haasteita. Kun uuden oppiminen edellyttää aiemmin opitun hallintaa, osaamisvajeita voi olla haastava paikata.
Koko ensihoidon opettajatiimi (4 opettajaa) seuraa jokaisen opiskelijan etenemistä ja puuttuu opiskeluprosessiin kohdissa, joissa ohjausta ja tukea tarvitaan.
– Meidän tehtävämme on tunnistaa nämä tilanteet mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Käymme opiskelijoiden ohjaukseen liittyvää vuoropuhelua päivittäin. Työssäoppimisjaksoilla vuoropuheluun liittyy myös työpaikkaohjaaja, jota ohjeistetaan tarvittaessa viikoittain. Näin helpotamme myös työpaikkaohjaajan työtä.
Jaskari kannustaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita ottamaan jokaisen opiskelupäivän tosissaan. Korttitalokaan ei pysy pystyssä, jos talon kivijalka ei ole kunnossa.
Mikä AUTTAA jaksamaan omassa työssä?
– Motivaatiooni ja jaksamiseeni vaikuttavat ensisijaisesti oma työtiimi ja esihenkilö. Saan työskennellä opettajatiimissä, jossa henkilöiden ammatillinen osaaminen täydentää toisiaan. Saamme esihenkilöltä apua ja vastauksia, kun niitä tarvitsemme.
– Karkealla tasolla kuvattuna ensihoitajan työ on suurelta osin työskentelyä keltaisessa pakettiautossa, räntäsateessa, parin kanssa kahdestaan työskennellen. Ensihoidon lääkäri on kiireellisissä tilanteissa mukana ja usein muutakin tiimiä ympärillä – ei kuitenkaan aina.
– Työ edellyttääkin vahvaa ammattitaitoa, yhteistyökykyä, kykyä johtaa ja olla johdettavana. Tämä mielessä pitäen koitamme myös itse toimia.
– Kun työparina on motivoitunut ja oikealla asenteella varustettu opiskelija, opehommia ja sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon ammattitaitovaatimuksia saa elää yhdessä opiskelijan kanssa rallatellen lävitse, Jaskari päättää.