KETKO – kehittynyttä teknologiaa ja tulevaisuuden oppimisympäristöjä, investointihanke

Toteutusaika: 01.10.2023 - 31.12.2025

Rahoittaja: Etelä-Pohjanmaan liitto, JTF-rahoitus (EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelma)

Lisätiedot:

Projektikoordinaattori Maura Haimola
040 680 7672
etunimi.sukunimi@sedu.fi
Kehittämispäällikkö Marja-Terttu Kurunsaari
040 868 0814
etunimi.sukunimi@sedu.fi
Euroopan unionin osarahoittama -logo
Etelä-Pohjanmaan liiton logo

Ähtärin loikka metaversumiin

Kehittynyttä teknologiaa ja tulevaisuuden oppimisympäristöjä (KETKO) on Ähtärin uudiskampuksen investointihanke. Tätä investointihanketta tukee samanniminen kehittämishanke, jossa Sedu on päätoteuttajana ja SeAMK osatoteuttajana. Hankkeiden tavoitteena on investoida ammatillisen koulutuksen ja lukion moderneihin oppimisympäristöihin ja uuteen teknologiaan sekä työelämäyhteistyön syventämiseen ja yhteiseen ennakointiin. Pilottialoja ovat metsä, matkailu, sosiaali- ja terveysala, kone- ja tuotantotekniikka sekä robotiikka. Yhteistyökumppaneita ovat mm. Ähtärin kaupunki ja lukio, alueen työ- ja elinkeinoelämä sekä muut oppilaitokset ja sidosryhmät.

Havainnekuva tulevasta Ähtärin kampuksesta

Investoinnit

Työelämä osallistuu tiiviisti hankintojen määrittelyprosessiin. Investoinneissa hyödynnetään KETKO-kehittämishankkeessa tehtävää Seinäjoen ammattikorkeakoulun toteuttamaa kartoitusta alueen yritysten näkemyksistä koskien tulevaisuuden työelämää ja uuden teknologian vaikutusta työtehtäviin ja osaamistarpeisiin.

Investoinnit jakautuvat kahteen teemakoriin:

A) Simulaattorit ja virtuaaliset ympäristöt

Investointeihin kuuluvat mm. metsäkonesimulaattorit ja hitsaussimulaattori, AV-tekniikka, kamerat, puettava teknologia kuten VR- ja AR-lasit, soten simulaatiojärjestelmät kuten potilassimulaattori ja paineluelvytyksen langattomat palautemoduulit sekä simulaatio-opetustila, jolla voidaan luoda autenttisenoloisia oppimisympäristöjä.

Simulaattoreiden yhdistäminen uuden ajan simulaatiotilaan monipuolistaa opetuksen tasoa ja lisää mahdollisuutta työn ennalta suunnitteluun. Esim. hoitotyön simulaatioympäristössä harjoitellaan hoitotyön taitoja, joita ei aina voida harjoitella autenttisissa ympäristöissä. Simulaatioympäristössä harjoittelu on turvallista ja kustannustehokasta. Virtuaalitodellisuuden yhdistäminen simulaatioon mahdollistaa moniaistillisen oppimiskokemuksen.

Lukio hyödyntää simulaatio-oppimisympäristöjä esim. luonnontieteiden opetuksessa. Monissa reaaliaineissa virtuaaliympäristöt mahdollistavat kokonaisvaltaisen ja opiskelijalähtöisen oppimisen. Myös muut alueen eri koulutusasteiden opiskelijat ja oppilaat voivat tulla tutustumaan ja kokeilemaan uuden kampuksen modernia teknologiaa ja nykyaikaisia oppimisympäristöjä.

B) Robotiikka ja automaatio

Investointeihin kuuluu mm. hitsausrobotti, CNC-sorvin robotiikkapaketti, yhteistyörobotit ja yhteistyöpöytärobotti, autonominen mobiilirobotti ja matkailualan asiakaspalvelijarobotti.

Robotiikkakoulutuksessa tulevalla kampuksella kone- ja tuotantotekniikalla ja sähkö- ja automaatioalalla tulee olemaan keskeinen rooli. Asiakaspalvelurobotilla voidaan tehostaa ja nopeuttaa asiakaspalvelutyötä ja käyttää vapautuva aika asiakkaan syvällisempään kohtaamiseen.

Robotiikkaa ja automaatiota hyödynnetään monipuolisesti ja tarvelähtöisesti myös lukion opiskelijoiden opinnoissa. Robotiikka palvelee erityisesti matemaattisten aineiden opintoja, mutta myös palvelualoihin liittyviä teemoja.

Hankkeen tulokset ja vaikutukset

Investointihankkeen ja sitä tukevan kehittämishankkeen tuloksena Ähtärin uudiskampukselle syntyy moderni digitaalinen TKI- ja oppimisympäristö, joka sisältää alueen pk-yrityksiä ja yhteisöjä palvelevan fyysisen kampuksen, Sedun eKampuksen ja niitä tukevat teknologiset hankinnat. Kampus vahvistaa koulutuksen vetovoimaa alueella ja vaikuttaa positiivisesti myös matkailuun. Hanke vahvistaa myös alueen uudistuvaa liiketoimintaa, lisää yritysten jatkuvuutta ja monipuolistaa elinkeinoja. Tuloksena on seudullinen osaamisen ekosysteemi ja yhteistyömalli eri kouluasteiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kesken.

Tutustu KETKO-kehittämishankkeeseen tarkemmin

Jaa: