Strapetsi II – strategisen ja pedagogisen toiminnan johtaminen – ledning av strategisk och pedagogisk verksamhet
Toteutusaika: 01.12.2024 - 31.05.2027
Rahoittaja: OKM
Lisätiedot:

Sedu on mukana Strapetsi II – Strategisen ja pedagogisen toiminnan johtaminen – Ledning av strategisk och pedagogisk verksamhet -hankkeessa. Valtakunnallista verkostohanketta hallinnoi Turun kaupunki, koulutuksen järjestäjiä on mukana yhteensä 90.
Päätavoitteet
1. Vahvistaa ammatillisen koulutuksen toiminnan vaikuttavuutta, tuloksellisuutta ja laatua ammatillisen koulutuksenjohtamista kehittämällä
2. Ottaa käyttöön vuoden 2023 strategiarahoituksella toteutetun ammatillisen koulutuksen johtamisen kehittämisenhankkeessa (OKM/33/521/2023) luotu toimintamalli
3. Varmistaa aiempien tulosten vaikuttavuutta yhteistyössä muiden strategiarahoitushankkeiden kanssa.
- Opiskelijoiden opintojen suorittamisen, valmistumisen, työllistymisen ja jatko-opintoihin siirtymisen systemaattisempi ja ajantasaisempi seuranta, arviointi ja kehittäminen
- Opiskelijan henkilökohtaistamisen toteutuminen – opiskelijahallintojärjestelmän kehittäminen ja HOKS-prosessin selkeyttäminen. Valmistellaan myös oppimisen tuen uudistusta.
- Työllistymisen edistäminen ja sitä tukevien yhteistyö- ja toimintamallien kehittäminen ja käyttöönotto toiminta-alueella yhteistyössä työllisyysalueiden ja työelämän kanssa.
- Pedagogisen johtamisen ja yhdessä tekemisen toimintakulttuurin vahvistaminen
- Laadunhallinnan osaamisen vahvistaminen ml. palautteiden parempi hyödyntäminen ja niistä viestiminen
Läpileikkaavana teemana on valtakunnallisten tietovarantopalveluiden hyödyntäminen, joka on huomioitu kaikkien tavoitteiden kehittämistoimenpiteissä.
Sedu seuraa aiempaa laajemmin ja systemaattisemmin koulutuksen vaikuttavuutta koskevia tietoja (työllistyminen, jatko-opinnot, opiskelija- ja työelämäpalaute sekä opetushallinnon ennakointityökalut) ja hyödyntää niitä strategisessa ja pedagogisessa johtamisessa.
Strapetsi II tekee yhteistyötä muiden strategiahankkeiden (mm. Digikyvykkyys II – Digikyvykkyyden kehittäminen ja Vieraskielisen opetuksen kehittäminen – VIERKO II) kanssa ja hyödyntää aiempien hankkeiden pilotointien, kokeilujen ja lopputuotteiden tuloksia.
Hankkeen lopputuloksensa syntyy pidemmälle kehitetty johtamisen ja vaikuttavuuden seurannan toimintamalli, joka toteuttaa ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuteen ja tuloksellisuuteen liittyviä hallitusohjelman tavoitteita.
Tuotosten ylläpitoon ja jatkokehittämiseen on luotu pysyvät ja taloudellisesti kestävät mallit. Ammatillisen koulutuksen järjestäjienhallinto ja operatiivinen johto seuraa, arvioi ja kehittää nykyistä systemaattisemmin opiskelijoiden opintojen suorittamista, valmistumista, työllistymistä ja jatko-opintoihin siirtymistä.
Hanketoiminnan vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta mitataan osallistujaorganisaatiolle tehtyjen alku-, väli- ja loppukartoitusten avulla, joiden kysymysten asettelussa otetaan huomioon avustuksen tavoitteet sekä arviointikriteerit. Organisaatiokohtaisten tukitoimien ja keskustelujen avulla suunnataantoimintaa tarvelähtöisesti ja tavoiteltujen tulosten vahvistamiseksi.