Inhan Tehtaat panostaa osaamiseen ja kilpailukykyyn koulutuksen kautta

Buster-veneiden myyntisesonki on parhaimmillaan. Busteria valmistetaan Inhan Tehtaalla Ähtärissä, joka on Euroopan suurin alumiiniveneiden valmistaja.

Inhan tehtailta kuva, jossa Buster-vene sekä Niemiaho, Peltoniemi ja Leikkari.

Buster-veneiden myyntisesonki on parhaimmillaan. Busteria valmistetaan Inhan Tehtaalla Ähtärissä, joka on Euroopan suurin alumiiniveneiden valmistaja.

Sedu Akatemia palvelee yhden luukun periaatteella

– Olemme olleet Sedu Akatemian jäsenenä kaksi vuotta, kertoo tehtaanjohtaja Niko Mustapää. – Aikaisemmat hyvät kokemukset yhteistyöstä Sedun kanssa vaikuttivat jäseneksi liittymiseen. Ja myös koulutuksen tarve. Alkukartoituksen jälkeen lähdettiin toteuttamaan koulutuksia tarpeidemme mukaisesti. Se, että tehtaan sisällä osataan tehdä asioita, on eri asia, kuin tehdä ulkopuolisille asiakkaille. Koulutuksen kautta panostamme osaamiseen ja kilpailukykyyn.

– Paikallistason toimivaa yhteistyötä Sedun kanssa on tehty jo vuonna 2017. Koulutusryhmässä mukana olleet henkilöt ovat edenneet urallaan esimies- ja suunnittelutehtäviin. Sedu Ähtärin opiskelijoita on tullut työssäoppimaan ja sitä kautta on saatu muutamia työntekijöitä. Olemme olleet mukana myös Ähtärin uuden kampuksen suunnitteluryhmässä pohtimassa koulutusaloja uuden työvoiman saamiseksi.

Tehtaanjohtaja Niko Mustapää

– Tarpeisiimme räätälöidyt Sedu Akatemian koulutukset ovat onnistuneet hyvin, kertoo HR- ja tuotantoassistentti Virpi Leikkari. – Käytäntö on sujunut ja kiireen keskellä koulutuksia on voitu siirtää tarvittaessa eteenpäin. Koko henkilöstö ei voi olla yhtä aikaa koulutuksessa.

– Ja veneitä pitää pystyä tuottamaan koko ajan lisää, jatkaa venevarustelija Seppo Niemiaho. Hiljainen hetki on paras hetki kouluttautua.

Hydrauliikkaa, särmäystä, alumiinihitsausta – koulutusta täsmätarpeisiin

– Kunnossapidon perusteet -koulutus (hydrauliikka ja pneumatiikka) sai meiltä reippaasti kehuja. Se oli asiallinen ja syventävä, kehuu kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö Jari Peltoniemi. Teoriapäivän jälkeen seurasi käytäntöä Seinäjoella testilaboratoriossa.

– Kiitosta henkilökunnaltamme sai myös nosturikorttikoulutus ja veneen sähköistyskoulutus (sähkötyöt 12V -järjestelmä), jota opiskeltiin uuden sähkösarjapajan tiloissa, jatkaa Niemiaho.

– Työturvallisuuden syventäviä koulutuksia pidettiin työpisteittäin, kertoo Peltoniemi. – Koulutukset ovat olleet erittäin hyödyllisiä ja saimme tehtyä samalla myös riskikartoituksen. On hyvä asia, että asiantuntija katsoo ”ulkopuolisin silmin” mitkä ovat mahdollisia vaaranpaikkoja. Itse voi niille helposti ”sokaistua”.

– Töiden organisointia helpottaa ja aikaa säästää se, että kouluttaja voi tulla paikan päälle kuten työturvallisuuskorttikoulutuksessa, johon osallistui kerralla 20 työntekijää, mainitsee Leikkari.

– Kouluttauduttu on lisäksi alumiinihitsaukseen, särmäyksen perusteisiin, trukinkuljettajaksi ja VT1:seen, luettelee Peltoniemi. – Oppisopimuksella suoritettiin Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto ja useampi Lähiesimiestyön ammattitutkinto.

Muuntokoulutuksella osaajia

– Kokeneen hitsaajan rekrytointi on äärimmäisen vaikeata, miettii Mustapää. – Siksi sisäinen muuntokoulutus on paras tapa saada hitsareita. Timpureista taas tulee erityisen hyviä veneen varustelijoita. Suomessa ei tietääkseni kouluteta teollisia veneenrakentajia.

– Polttoaineen hinta, korkotaso ja talouden yleinen epävarmuus vaikuttavat venemyyntiin. Suomalaisen veneteollisuuden liikevaihto laski merkittävästi viime vuonna. Pientä piristystä odotetaan tältä vuodelta, vaikka huippuvuosista on tultu rytinällä alas. Suunta on kuitenkin hitaasti mutta vakaasti ylöspäin. Etsimme aktiivisesti uutta liiketoimintaa ja uusia markkina-alueita. Pohjoismaat ovat tunnetusti Busterin kotimarkkina-aluetta, mutta haluamme laajentua.

– Alumiiniosaamisemme on vahvaa ja haluamme hyödyntää sitä jatkossa yhä enemmän, samoin kuin henkilöstömme osaamista. Konekantamme on myös melko uutta. Synnytämme venevalmistuksen rinnalle uutta alihankintaliiketoimintaa, johon haluamme panostaa ja siksi kevät on ollut täynnä tapaamisia. Emoyhtiö Yamahalle olemme toimittamassa alihankintatyönä ohutlevytuotteita.

Hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä

– Busterit ovat helppoja ajaa, käsitellä ja vakaita, kertoo Niemiaho. Klassikkona tunnettu Buster on Pohjoismaiden suosituin venemerkki. Rakenteilla on useita eri venekokoja, joissa varustelu on yleisesti riittävä. Isoissa veneissä kuten Super Magnum on varustelutaso neuvoteltavissa.

– Yamarin Crossin runkovalmistus on siirtynyt Ähtäriin. Cross on välimalli, jossa on alumiinirunko, mutta kansi ja sisusta on lasikuitua. Buster Q on meidän oma tuote, joka on kuin tehokas moderni kannettava tietokone.

– Myynti keskittyy Pohjoismaihin, mutta veneitä menee myös Keski-Eurooppaan ja muutamia kappaleita Amerikkaan ja Australiaan asti. Tavoitteena on, että vuoteen 2035 olemme täysin hiilineutraali. Inhan Tehtaat kuuluu Yamaha-konserniin ja tämän puitteissa matkustamme Japaniin, jossa tarkemmin selviää, mitä meiltä toivotaan tavoitteeseen pääsemiseksi, sanoo Peltoniemi.

Jaa: