Kalle Iskala poistaa pintamaata kaivinkoneella Datakeskuksen tontilla
Sedusta valmistumassa uusia nuoria maarakennusalalle
Seinäjoen Itäväylän varrella kaivinkoneen puikossa on Sedun maarakennuskoneenkuljettajaksi valmistuvia nuoria. Työn alla on ensi vuonna Koninpääntielle valmistuva maailman modernein ja ympäristöystävällisin datakeskus, joka käyttää ainoastaan vihreästi tuotettua sähköä.
Seinäjoen Itäväylän varrella kaivinkoneen puikossa on Sedun maarakennuskoneenkuljettajaksi valmistuvia nuoria. Työn alla on ensi vuonna Koninpääntielle valmistuva maailman modernein ja ympäristöystävällisin datakeskus, joka käyttää ainoastaan vihreästi tuotettua sähköä.
-Olen poistanut pintamaata ja ajanut sitä traktorilla kasalle, selvittää työmaan hommia seinäjokinen Kalle Iskala, jolla kiinnostus koneisiin ja tekemiseen on vienyt opiskelemaan maarakennusalaa. Opiskelun aikana olemme ajaneet C-kortin ja suorittaneet perustason ammattipätevyyden. Tässä työssä mukavaa on se, kun näkee oman käden jäljen.
Mukavaa tehdä työtä oikealla työmaalla
-Työmaan kokonaisala on puolitoista hehtaaria, kertoo Sedun maarakennusalan opettaja Simo Poikonen. Paikoin on kalliota ja sen päällä on viitisen senttiä maata, paikoin metrin verran turvetta. Työmaalla on ollut keskimäärin 3-5 maarakennuskoneenkuljettajaopiskelijaa töissä ja jonkin verran maatalousalan perustutkinnon opiskelijoita ajamassa traktorilla maata. Keliolosuhteista riippuen opiskelijat ovat välillä tehneet pidempää päivää, jota on myöhemmin tasattu.
-Lunta on parhaimmillaan ollut puolisen metriä ja se sekoittuu maa-ainekseen, sanoo Poikonen. Siksi on kannattavampaa jättää maa-aines kasalle ja ajaa myöhemmin pois. Kuormia tulee vähemmän, kun lumi seasta on sulanut pois. Osa maa-aineksesta jää tontille ja se levitetään reuna-alueille.
-Opiskelu Sedussa on tuntunut ihan hyvältä, kertoo Iskala. On mukavaa, että on päästy tänne työmaalle tekemään oikeita töitä. Opiskeluaikana olen käyttänyt mm. kaivinkonetta, pyöräkuormaajaa ja dumpperia, ajanut traktorilla ja kuorma-autoilla sekä testannut tiehöylää.
-Ennen tätä työmaata olen ollut ajamassa hiekkaa ja moreenia parilla hiekkamontulla, kertoo Iskala. Luokallamme on viitisentoista opiskelijaa ja ykkös- ja kolmosluokan olemme opiskelleet Sedu Rengonharjulla ja kakkosluokan Sedu Ilmajoentiellä. Harjoiteltu on myös simulaattoreilla. Jos alalle lähtee opiskelemaan ihan nollasta, niin sitten simulaattori on ihan käypä peli aloittaa, tuumaa Iskala. Mutta kyllä pitää päästä tekemään oikeilla vehkeillä kuten kaivinkoneella ja trukilla.
-Kalle on tuntenut hallintalaitteet jo ennekö hän tuli kouluun, kertoo Poikonen. Siksi hänelle oli luontevaa päästä heti oikean koneen puikkoihin. Niiden opiskelijoiden, jotka eivät ole ikinä aikaisemmin ajaneet koneella ja eivät tunne hallintalaitteita, on hyvä aloittaa simulaattorilla. Silloin oppii koneen liikkeet aiheuttamatta itselle vahinkoa.
Opiskelijat tarvitsevat oikeita työmaita
-Opiskelijat tarvitsevat mahdollisuutta harjoitella töitä oikeissa olosuhteissa, sanoo Poikonen. Tämän päivän työmailla ei enää harjoitella, vaan siellä pitää tehdä heti tuottavaa työtä. Tästä asiasta kärsivät lähes kaikki alat. Ennen joka työmaalla oli apulaisia, nykyään niitä ei edes päästetä työmaille. Tämä on erittäin haasteellinen ongelma. Nämä Datakeskuksen tyyppiset työmaat ovat ihanteellisia työssäoppimispaikkoja ja yritykset saavat valmiimpia kavereita töihin.
-Loppu kevääksi menen työssäoppimaan Latvalan maatilalle, jossa olen ollut jo aikaisemminkin pitkiä jaksoja. Toimenkuvaani on kuulunut kaikki tilan työt mm. koneiden huoltoa, peltotöitä laidasta laitaan ja tilan perusaskareita.
Kyllä maarakennusala on mun juttu ja armeijan jälkeen hakeudun alalle töihin, päättää Iskala.