Konsta teki kaksoistutkinnon maarakennusalalle oppisopimuksella
Konstan suoritus ei ole ihan tavallinen juttu
-Jälkeenpäin kun ajattelen, niin olihan tämä aikamoinen urakka, mutta ei se siinä vaiheessa niin tuntunut, miettii kristiinankaupunkilainen Konsta Itälaakso. Kaikki sujui joustavasti sekä Sedun, lukion että työporukan kanssa.
Konstan suoritus ei ole ihan tavallinen juttu. On erittäin harvinaista, että opiskelija suorittaa kaksoistutkinnon oppisopimuksella maarakennusalalla. Se on myös Sedun historiassa ensimmäinen kerta. Se on erityisen vaativaa, koska joka viikko on vähintään 25 tuntia työpaikalla oppimista ja tämän lisäksi tulee lukio-opinnot
-Jälkeenpäin kun ajattelen, niin olihan tämä aikamoinen urakka, mutta ei se siinä vaiheessa niin tuntunut, miettii kristiinankaupunkilainen Konsta Itälaakso. Kaikki sujui joustavasti sekä Sedun, lukion että työporukan kanssa.
Konstan suoritus ei ole ihan tavallinen juttu. On erittäin harvinaista, että opiskelija suorittaa kaksoistutkinnon oppisopimuksella maarakennusalalla. Se on myös Sedun historiassa ensimmäinen kerta. Se on erityisen vaativaa, koska joka viikko on vähintään 25 tuntia työpaikalla oppimista ja tämän lisäksi tulee lukio-opinnot
Konstan suoritus ei ole ihan tavallinen juttu. On erittäin harvinaista, että opiskelija suorittaa kaksoistutkinnon oppisopimuksella maarakennusalalla. Se on myös Sedun historiassa ensimmäinen kerta. Se on erityisen vaativaa, koska joka viikko on vähintään 25 tuntia työpaikalla oppimista ja tämän lisäksi tulee lukio-opinnot.
-Oon tykännyt opiskella oppisopimuksella, kertoo Itälaakso. On ollut suuri helpotus, kun on saanut palkkaa säännöllisesti joka kuukausi ja pystynyt elämään vapaasti näin nuorena. Vaikka hommaa piisasi, niin silti se oli ehdottomasti hyvä vaihtoehto. Tutkinnon osat suoritin näyttöinä työmaalla. Koulutuksen aikana ajoin C-ajokortin.
Lukiota ja ammattipätevyyttä
-Aloitin opiskelun Sedu Rengonharjulla syksyllä yläkoulun jälkeen, kertoo Itälaakso. Opiskelin siellä reilut kaksi kuukautta ja asuin Seinäjoella asuntolassa. Sen jälkeen vaihdoin oppisopimusopiskeluun, koska kotona on perheyritys. Kulkeminen väheni, sillä jouluun asti suoritin vain yhteisiä tutkinnon osia keskiviikkoisin. Iskä heitti mut aamulla kouluun ja takaisin tulin bussilla.
-Sitten kiinnostuin kaksoistutkinnosta ja tammikuussa aloitin opinnot Kristiinankaupungin lukiossa. Vähän piti kiriä, että sain syksyn opinnot kiinni. Suoritin kaksoistutkinnon 2,5 vuodessa ja ammattikoulun siinä samalla kolmessa vuodessa.
-Kirjoitin neljä ainetta; yhteiskuntaopin, lyhyen matikan ja pitkän englannin sekä äidinkielen. Tunteja lukiossa oli 3-5 päivänä viikossa. Seduun palasin kolmannen luokan puolivälissä suorittamaan kuljettajan perustason ammattipätevyyden.
Maarakennusala on monipuolista
Konsta valmistui maarakennuskoneenkuljettajaksi viime perjantaina. Ylioppilaslakin hän saa kesäkuun neljäs päivä. Kaiken kiireen keskellä Konsta ehti nauttia myös penkkaripäivästä. -Mun hahmo oli Jope Ruonansuun Mauri Äkäslompolo.
Konstalta sujuu työt mm. kaivinkoneella, pyöräkuormaajalla, traktorilla ja imulakaisuautolla. -Maaraken-nusalassa kiehtoo sen monipuolisuus, yksikään päivä ei ole samanlainen. Koneisiin on ollut kova innostus pienestä lähtien. Vapaa-aikaa vietän kavereiden kanssa ajellen. Minulla on suomenruotsalaisia kavereita ja puhun suomenruotsia itsekin. Muille harrastuksille ei enää riitä aikaa.
Suunnitelmissa opiskelua ja yrittäjyyttä
Maarakennusalan perheyrityksessä Itälaaksossa on töissä seitsemän henkilöä. -Suoritamme tienhoitoa ja kiinteistöhuoltoa ympäristökunnissa. Tarkoituksena olisi jatkaa yritystämme tulevaisuudessa.
-Kesällä menen armeijaan, sitä ennen käyn pääsykokeissa Tampereella. Aion hakea Lappeenrantaan opiskelemaan infratekniikan insinööriksi.
Haastattelu tehty keväällä 2022