Sedun vuoden opettaja: Turvallisuus rakentuu ihmisten tekemistä valinnoista
Tuhansien osaajien tarina ei olisi mahdollinen ilman sitoutuneita ammattilaisia, jotka auttavat ja tukevat opiskelijan polkua sen kaikissa eri vaiheissa.
Sedun opiskelijat valitsivat turvallisuusalan opettaja Joni Lehtisen Sedun vuoden opettajaksi toukokuussa 2024. Lehtinen opettaa Sedun Kurikan kampuksella ja verkossa.
Tuhansien osaajien tarina ei olisi mahdollinen ilman sitoutuneita ammattilaisia, jotka auttavat ja tukevat opiskelijan polkua sen kaikissa eri vaiheissa.
Sedun opiskelijat valitsivat turvallisuusalan opettaja Joni Lehtisen Sedun vuoden opettajaksi toukokuussa 2024. Lehtinen opettaa Sedun Kurikan kampuksella ja verkossa.
Selkeä, johdonmukainen, luotettava ja mukava opettaja
Ystävällinen, hauska, ymmärtäväinen, rento ja osaava
Positiivinen ja ammatillinen
On kiinnostunut opiskelijoiden asioista ja kyselee kuulumisia
On tavoitettavissa, vastaa nopeasti viesteihin, selvittää asioita
Muun muassa näillä sanoin Sedun opiskelijat luonnehtivat vuoden opettajaksi 2024 valitun Lehtisen ominaisuuksia.
– Opiskelijoiden takia tätä työtä tehdään, syksystä 2007 turvallisuusalan opettajana työskennellyt Lehtinen toteaa.
Työ turvallisuusalalla kysyy asennetta
– Kiinnostuin turvallisuusasioista armeijassa. Samoihin aikoihin näin mainoksen vartijan ammattitutkinnosta, minne päätin hakeutua. Valmistuttuani työskentelin vartijan ja järjestyksenvalvojan tehtävissä ja opiskelin lisää työn ohessa. Aika nopeasti etenin esihenkilötehtäviin.
– Urapolun edetessä totesin tämän olevan varsin mukavaa hommaa. Palvelualan ammatissa tässä ollaan, mitä koitamme turvallisuusalan opiskelijoille koko ajan korostaa.
Vuorovaikutus-, yhteistyö- ja tiimityötaidot ovat Lehtisen mukaan tärkeimmät taidot turvallisuusalan työssä.
Näiden lisäksi tarvitaan riskienhallinta- ja ennakointitaitoja sekä hyvää toimintakykyä kaikissa tilanteissa, myös uhka- ja vaaratilanteissa.
– Turvallisuusalan työ on pääsääntöisesti etupainotteista työskentelyä, jossa keskeiset toimet pyritään tekemään ennen uhka- ja vaaratilanteiden syntymistä. Tämä edellyttää oikeanlaista asennetta työhön.
Lehtinen mukaan turvallisuusalan ammattilainen on tyypillisesti ulospäinsuuntautunut, rento, reipas, täsmällinen ja tunnollinen.
Turvallisuus rakentuu ihmisten tekemistä valinnoista
Lehtinen ajattelee turvallisuuden rakentuvan ennen kaikkea ihmisten tekemistä valinnoista. Vuoden opettaja iloitseekin motivoituneista ja oikealla asenteella varustetuista opiskelijoista, jotka alalle hakeutuvat.
– Yhteistyökyky ja taito kysyä ovat kehittymisen avaimia niin opiskelijalle kuin opettajalle.
– Meillä kaikilla on mahdollisuus valita, reagoimmeko ihmisiin ja tapahtumiin ystävällisellä ja rakentavalla vai vähemmän rakentavalla tavalla. Vastahankaisenkin ihmisen käytös voi muuttua onnistuneen vuorovaikutuksen seurauksena.
– Myös huonosti käyttäytyvä arvostaa korrektia ja asiallista kohtelua, vaikka asia esitettäisiinkin täsmällisellä ja jämäkällä tavalla.
Hyvä turvallisuuskulttuuri syntyy monista asioista. Turvallisuutta on kuitenkin johdettavat ja sitä on kyettävä mittaamaan. Vain silloin turvallisuuden kehittäminen on mahdollista.
Tähtihetket opettajan työssä
Valmistuminen on Lehtisen mukaan innostavin hetki opettajan työssä.
– Opiskelijan valmistuminen ilahduttaa aina. On palkitsevaa huomata opiskelijan oivallus siitä, että nyt pitkä urakka on tehty. Isolla osalla on myös työpaikka odottamassa heti valmistumisen jälkeen.
– Totta kai myös opetuksesta saatu positiivinen palaute ilahduttaa. Positiivisen palautteen yhden sortin huipentuma lienee valinta vuoden opettajaksi.
Elokuussa käynnistyvään opiskeluvuoteen vuoden opettaja suuntaa tutuin ajatuksin.
– Pyrin kohtelemaan niin opiskelijoita, työkavereita kuin yhteistyökumppaneita siten kuin toivon itseäni kohdeltavan. Hauskaa saa olla ja läppäkin lentää, mutta työt tehdään sovitusti ja hyvin.
– Jos joku tekee vielä paremmin, sekin huomioidaan, Lehtinen päättää hymyillen.
Vuoden opettaja -valintaa Lehtinen juhlisti työn merkeissä.