Severin valtti Taitaja-finaaliin: vankat autoalan perustaidot

Severi Koivuniemi opiskelee kolmatta vuotta ajoneuvoalan perustutkintoa oppisopimuksella Seinäjoen Euromasterilla, korjaamopalveluissa.

Autoalan perustöihin on tullut oppisopimuksen ansiosta hyvä perusrutiini, mikä on avuksi, kun Severi matkaa toukokuussa Espooseen Taitaja-kilpailuihin, ajoneuvotekniikka-lajin SM-finaaliin.

Severi Koivuniemi opiskelee kolmatta vuotta ajoneuvoalan perustutkintoa oppisopimuksella Seinäjoen Euromasterilla, korjaamopalveluissa.

Autoalan perustöihin on tullut oppisopimuksen ansiosta hyvä perusrutiini, mikä on avuksi, kun Severi matkaa toukokuussa Espooseen Taitaja-kilpailuihin, ajoneuvotekniikka-lajin SM-finaaliin.

Kaikki lähti siitä, kun ostin surullisen kuuluisan mopoauton. Se tietenkin hajosi.

Severi työn touhussa Seinäjoen Euromasterilla

-Kaikki lähti siitä, kun ostin surullisen kuuluisan mopoauton. Se tietenkin hajosi, ja aika usein rassattiin sitä kavereiden kanssa. Se alkoi tuntumaan mukavalta ja kun tuli aika hakea yhteishaussa, mikään muu ala ei tuntunut kiinnostavalta. Siksi hain autoalalle, Severi kertoo.

Keväällä automekaanikoksi valmistuva Severi meni toisena opiskeluvuotenaan harjoitteluun Seinäjoen Euromasterille, minkä jälkeen solmittiin oppisopimus. Loput opinnot ovat sujuneet oppisopimusopintoina, ja Severi on tehnyt käytännössä automekaanikon töitä oppisopimuspalkalla. Toukokuussa vietetään valmistujaisia, jonka jälkeen on odotettavissa työsopimus tutussa oppisopimuspaikassa.

Joka päivä on valmentautumispäivä

Tulevaan, oman ammattialansa SM-finaaliin Severi on valmistautunut pääasiassa töitä tekemällä. – Valmentautumista tapahtuu täällä joka päivä.

Severin Taitaja-valmentaja, Sedu autoalan opettaja Jani Mikkilä vahvistaa tämän. – Euromasterilla tehdään joka päivä niitä töitä ja tehtäviä, joita tulee olemaan kilpailussakin. Severin lähiopetuspäivillä olemme käyneet myös läpi mm. mittaustekniikkaa ja vianhakua, joita niin ikään tarvitaan Taitajissa. Lähempänä finaalia meillä tulee olemaan vielä intensiivipäivä, jolloin käymme läpi asioita, joita kilpailussa voisi tulla vastaan.

Alustavat tehtävänkuvaukset finaalitehtävistä on jo saatu. – Vaikutti siltä, että siellä olisi aika perusjuttuja, mutta aika paljon joihinkin tehtäviin oli varattu aikaa, Severi pohtii.

Taitaja-kilpailuista Severi ei ollut kuullut aiemmin mitään. – Tämä on ensimmäinen kisatilanne ikinä, missään lajissa.

Tämä on mulle ensimmäinen kisatilanne ikinä, missään lajissa.

Paljon on jo saavutettu

Severi on toki ollut Ajoneuvotekniikan Taitaja-semifinaaleissa, jotka kilpailtiin Kemissä tammi-helmikuun vaihteessa.

– Edellisenä yönä kyllä jännitti, mutta sitten kun pääsin tekemään kilpailutehtäviä, niin se oli mukavaa. Itse tehtävät eivät olleet vaikeita, ainoastaan pakokaasumittaus-tehtävä, mutta sekin meni hyvin, huippupistein semifinaaleista edennyt Severi kertoo.

– Vahvuuteni Taitajissa ovat rengastyöt ja nelipyöräsuuntaus sekä määräaikaishuolto ja pyörän laakerien vaihto, kaikki perustyöt siis. Oppisopimus on tarjonnut hyvä perustaidot.

– Jos normaalisti tässä vaiheessa opiskelija on tehnyt lueteltuja töitä keskimäärin sen verran, mitä yhdessä kädessä on sormia, niin Severi on tehnyt niitä sata, Mikkilä vahvistaa luottavaisena.

Taitaja-finaali on suuri ja näyttävä tapahtuma, joka kestää neljä päivää. Severiä mietityttääkin, mitä muuta viikko pitää sisällään kilpailutilanteiden lisäksi.

– Olen miettinyt, että vaikka en pärjäisikään finaalissa, niin olen sen jälkeen kokemusta rikkaampi. Ja on tämä finaaliin pääsykin jo saavutus.

Vaikka en pärjäisikään finaalissa, olen sen jälkeen kokemusta rikkaampi. Ja on tämä finaaliin pääsykin jo saavutus.

Julkaistu 19.4.2023

Jaa: