Sedun ensimmäiseksi ohjelmistokehittäjäksi vuodessa

Ajatus tietotekniikka-alan opinnoista oli käynyt seinäjokisen Janne Anttilan mielessä aiemminkin. Elämä vei kuitenkin ensin toisen alan opintojen ja muiden töiden pariin. Viime syksynä Janne pääsi aloittamaan Sedussa ohjelmistokehittäjän opinnot, ensimmäisten aloittavien ohjelmistokehittäjäopiskelijoiden joukossa. Tehokas opintojen henkilökohtaistaminen yhdessä opiskelijan lujan motivaation kanssa mahdollisti sen, että hän sai opinnot valmiiksi vuodessa.

Ohjelmistokehittäjä-opiskelija seisoo ulkona auton vieressä ja rakennuksen edessä, jossa lukee "Sedu, tieto- ja viestintätekniikka".

Ajatus tietotekniikka-alan opinnoista oli käynyt seinäjokisen Janne Anttilan mielessä aiemminkin. Elämä vei kuitenkin ensin toisen alan opintojen ja muiden töiden pariin. Viime syksynä Janne pääsi aloittamaan Sedussa ohjelmistokehittäjän opinnot, ensimmäisten aloittavien ohjelmistokehittäjäopiskelijoiden joukossa. Tehokas opintojen henkilökohtaistaminen yhdessä opiskelijan lujan motivaation kanssa mahdollisti sen, että hän sai opinnot valmiiksi vuodessa.

Vimpelistä kotoisin oleva Janne kävi peruskoulun jälkeen lukion, opiskeli sitten Lappajärvellä vuoden verran sähköalaa, jonka jälkeen hän opiskeli ja valmistui SeAMKista rakennusmestariksi. – Olen tehnyt opintojen jälkeen kymmenisen vuotta raksahommia ja muita hommia myös. Raksahommissa ei ole mitään vikaa, mutta mietin kuitenkin jo useamman vuoden ajan, että voisi tehdä jotain muutakin, vähemmän suhdanneherkkää hommaa.

– Työkkäristä vinkattiin, että tällainen alkaa ja olin aiemminkin ajatellut, että tietotekniikkaa voisi opiskella. Olen pelannut ja tehnyt tietokoneiden kanssa kaikenlaista jo kauan aikaa.

– Janne on tosiaan meidän ensimmäinen valmistuva ohjelmistokehittäjä ja todella motivoitunut ja osaava opiskelija. Hän suoritti 180 osp yhdessä vuodessa, Sedun tieto- ja viestintätekniikan opettaja Antti Haataja kertoo. – Opintosuunnitelma tehtiin alun perin kahdelle vuodelle. Janne on janoinen oman osaamisensa kehittämiseen.

Asiakaslähtöistä ja laiteläheistä ohjelmointia

– Janne eteni todella nopeasti ja aloitti mm. ohjelmoinnin opiskelun itsenäisesti. Tieto- ja viestintätekniikan perustehtävät, kuten tietokoneiden käyttöönottotehtävät, hän teki todella nopeasti, opettaja Antti kertoo. – Jokaisella on oma henkilökohtainen opiskelupolkunsa. Jos osaamista löytyy, niin sitä peilataan ammattitaitovaatimusten tavoitteisiin ja tunnistetaan. Jannen oma motivaatio ja oma-aloitteisuus on se, mikä johti hänet valmistumaan nopeammin. Opiskelutahtiin voi vaikuttaa itse.

Osana opintojaan Janne teki mm. ohjelmiston Sedun talotekniikka-alalle, ohjelmistokehittäjänä toimiminen -tutkinnon osaan liittyen. Rakennusalan taustansa ansiosta hän tiesi hyvin, mitä haluttiin. – He tarvitsivat dokumentointiohjelman, jonne lisäävät työmailta kuvia ja dokumentteja, avuksi rakennusprojektin aikaiseen kommunikointiin.

– Painotamme ohjelmistokehittäjän opinnoissa asiakaslähtöisyyttä ja kommunikointikyvykkyyttä asiakkaan kanssa, Antti kertoo. – Jannella on sen suhteen kiitettävää osaamista, hän osaa viestiä myös tekniset asiat asiakaslähtöisesti ja herättää asiakkaan luottamuksen.

– Myös ketteryyttä löytyi ja projekti oli hyvin työelämälähtöinen. Asiakas halusi ensin mobiilisovelluksen, mutta se olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi ja tietoturva-asiatkin huomioon ottaen alkuperäisestä suunnitelmasta siirryttiin sujuvasti seuraavaan vaihtoehtoon.

Motivaatio ja kehittymisen halu johtaa toimintaan

Opiskelu aikuisena poikkesi Jannen mielestä hieman siitä, mitä se oli nuorempana. – On sitä nyt vähän erilaiset otteet asioihin. Lisäksi täällä on käytännöllisyys mukana opinnoissa. Opiskelu on ollut aika vapaata, vaikka samaan aikaan ohjattiin hyvin.

– Ajattelemme olevamme enemmän valmentajia kuin luennoitsijoita, Antti kertoo. – Vertaan tätä välillä urheilujoukkueeseen. Emme perinteisesti ’kaada’ tietoa opiskelijalle vaan kerromme mistä tieto löytyy ja ohjaamme tarvittaessa.

Janne halusi uusia ohjelmoinnin, vaikka saikin siitä kiitettävän eli 4:n ensimmäisellä kerralla. – Hain SeAMKiin opiskelemaan tietotekniikan insinööritutkintoa. Kun hain suoralla todistusvalinnalla, on hakupisteiden kannalta merkitystä, onko arvosana 4 vai 5. Lisäksi olen kehittänyt koululla edelleen laiteläheisen ohjelmoinnin osaamistani jatkoa ajatellen.

Ohjelmointi on siis se, joka Jannea kiinnostaa. Työn merkityksen näkeminen nousee esiin kysyttäessä opintojen huippuhetkistä: – Kyllä se oli hienoa, kun sai jotain toimimaan. Teet asioita ja sitten yhtäkkiä se alkaakin toimimaan.

Paljon onnea Jannelle ja kaikille kevään valmistuville!

Jaa: