Vuorovaikutusta ja yhteisiä tavoitteita

Dialogi luo pohjan onnistuneelle henkilökohtaistamiselle. Se on jatkuvaa vuorovaikutusta, jossa seurataan opiskelijan edistymistä ja tehdään tarvittaessa muutoksia suunnitelmiin.

Opintojen henkilökohtaistamiseen liittyy kaikki se tuki ja ohjaus, jota opiskelija opintojen aikana saa oman opintopolkunsa suunnitteluun ja opintojen etenemiseen. Sen tavoitteena on, että jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus yltää omaan parhaaseensa. Dialogi tukee opiskelijan hyvinvointia ja oppimista.

Dialogi luo pohjan onnistuneelle henkilökohtaistamiselle. Se on jatkuvaa vuorovaikutusta, jossa seurataan opiskelijan edistymistä ja tehdään tarvittaessa muutoksia suunnitelmiin.

Opintojen henkilökohtaistamiseen liittyy kaikki se tuki ja ohjaus, jota opiskelija opintojen aikana saa oman opintopolkunsa suunnitteluun ja opintojen etenemiseen. Sen tavoitteena on, että jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus yltää omaan parhaaseensa. Dialogi tukee opiskelijan hyvinvointia ja oppimista.

Yhteinen ymmärrys

Dialogissa pyritään saavuttamaan yhteinen ymmärrys käsiteltävästä aiheesta. Dialogi antaa opiskelijalle mahdollisuuden osallistua aktiivisesti omaan oppimisprosessiinsa ja vaikuttaa siihen. Opetus- ja ohjaushenkilöstöä dialogi auttaa ymmärtämään paremmin opiskelijan näkökulmia, tarpeita ja haasteita.

Dialogin edellytykset

Dialogi perustuu luottamukseen, toisen kunnioittamiseen ja avoimuuteen. Kaikkien dialogiin osallistuvien näkökulmat ovat yhtä arvokkaita. Avoin ja kunnioittava keskustelu vahvistaa luottamusta ja luo turvallisen ilmapiirin. Dialogissa fokus on toisen kuuntelussa, mitä toinen sanoo ja tarkoittaa sekä pyrkimyksessä ymmärtää toisen näkökulma. Dialogiin osallistujan on oltava avoin omien näkemystensä ja oletustensa uudelleenarvioinnille.

Opiskelijan osallisuus

Dialogisuus on keskeinen osa henkilökohtaistamisprosessia. Se vahvistaa opiskelijan osallisuutta ja korostaa opiskelijan aktiivista roolia omassa oppimisprosessissaan. Dialogin avulla voidaan vahvistaa opiskelijan ammatillista kehittymistä, osaamisperusteisuutta ja asiakaslähtöisyyttä sekä tukea opiskelijan hyvinvointia ja oppimista. 

Henkilökohtaistaminen vahvistaa opiskelijan sitoutumista ja motivaatiota, kun dialogissa otetaan huomioon aikaisemmin hankittu osaaminen, opiskelijan vahvuudet, mahdolliset tuen tarpeet sekä urasuunnitelma. 

Yksilöllinen tuki ja ohjaus, jotka vastaavat opiskelijan tarpeita ja tavoitteita, edistävät kokonaisvaltaisesti hyvinvointia ja opintojen sujumista. Henkilökohtaistamisen avulla opiskelijan tuki ja ohjaus on kohdennettua ja oikea-aikaista, minkä vuoksi opinnot sujuvat paremmin ja keskeyttämisriski vähenee. Henkilökohtaiset valinnat ja uraohjaus auttavat opiskelijaa kehittämään juuri niitä taitoja ja osaamista, joita työelämässä tai jatko-opinnoissa tarvitaan. 

Yhteinen tavoite

Dialogisuus ei ole vain opiskelijan ja ohjaajan välistä vuoropuhelua, vaan se koskee koko opetus- ja ohjaushenkilöstöä sekä työelämän edustajia ja muita yhteistyötahoja. Se auttaa ymmärtämään paremmin kaikkien osapuolten tarpeita ja tavoitteita, mikä parantaa yhteistyön sujuvuutta ja tuloksellisuutta. Avoin viestintä rakentaa luottamusta ja vahvistaa suhteita ulkoisten sidosryhmien kanssa – ja edistää yhteisten tavoitteiden saavuttamista. Dialogi mahdollistaa ideoiden vapaan vaihdon ja luo tilaa luovuudelle, mikä voi johtaa uusiin ja parempiin ratkaisuihin.

SATOA – saumatonta oppimisen tukea-hankkeessa kehitetään kokonaisvaltaisesti ja konkreettisesti oppimisen tuen eri osa-alueita: opintojen henkilökohtaistaminen, opintojen ohjaus, erityinen tuki/erityisopetus, opiskeluhuolto sekä opiskelijan oppimisvalmiudet ja hyvinvointi. Keskiössä ovat riittävä, laadukas ja oikea-aikainen oppimisen tuki jokaiselle opiskelijalle sekä sujuva ja saumaton moniammatillinen yhteistyö.
SATOA-hanke vahvistaa henkilökohtaistamisen dialogista ja ratkaisukeskeistä työotetta. Se etsii ja tuottaa materiaaleja ja toimintamalleja sekä vahvistaa opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista.
Henkilökohtaistamisen dialogisuuden vahvistamiseksi ja tueksi hankkeessa on tuotettu mm. seuraavat materiaalit:

Henkilökohtaistamisen dialogisuus ja vaikuttavuus -työpajat

Työpajoissa pohditaan yhdessä, mitä henkilökohtaistamisen dialogisuus käytännössä merkitsee sekä jaetaan ja tehdään näkyväksi niitä pieniä ja suurempiakin oivalluksia ja positiivisia kokemuksia, joissa dialogin avulla onnistutaan saavuttamaan yhteinen ymmärrys käsiteltävästä aiheesta. Aihetta lähestytään ratkaisukeskeisesti.
Dialogin merkitys ja ratkaisukeskeiset keinot opiskelijan kohtaamisessa
Miten omalla toiminnallasi vahvistat dialogisuutta ja ratkaisukeskeisyyttä henkilökohtaistamisprosessissa?
Dialogin merkitys sisäisessä ja ulkoisessa yhteistyössä
Miten omalla toiminnallasi vahvistat dialogisuutta sisäisessä ja ulkoisessa yhteistyössä?
Henkilökohtaistamisen tulokset ja vaikuttavuus
Miten dialogisuus parantaa tuloksia ja vaikuttavuutta?
Työpajoissa jaetaan kokemuksia dialogin merkityksestä, keskustellaan ja pohditaan yhdessä, Asiaa lähestytään käytännönläheisesti ja case-esimerkkejä käyttäen. Henkilökohtaistamisen dialogisuus ja vaikuttavuus TYÖPAJA

HOKS-keskustelun dialogisuuden tueksi

Henkilökohtaistaminen – piirrosanimaatiot

Animaatiot avaavat omalla tavallaan henkilökohtaistamista, sen merkitystä ja steppejä opintojen eri vaiheissa opiskelijoille, huoltajille jne. Animaatioita voidaan käyttää myös ohjauksen tukena.

Lisätietoja:
Riitta Tuokko
projektikoordinaattori
riitta.tuokko(at)sedu.fi
040 868 0863

Jaa: