Sedun autoalalle lahjoituksena Kia opetuskäyttöön

Sedu autoalan opetusympäristöjä on juuri uusittu ja nyt alan opetuskalusto saa tärkeän lisäyksen. Kia-automerkin maahantuoja Astara Auto Finland Oy yhteistyössä autoliike J. Rinta-Jouppi Oy:n kanssa lahjoittaa opetuskäyttöön Kia Optiman vuosimallia 2017.

- Olemme hyvin kiitollisia tästä, Sedu autoalan opettaja ja koulutusvastaava Jani Mikkilä sanoo.

Kaksi henkilöä kättelee auton edessä, taustalla J. Rinta-Joupin logo.

Sedu autoalan opetusympäristöjä on juuri uusittu ja nyt alan opetuskalusto saa tärkeän lisäyksen. Kia-automerkin maahantuoja Astara Auto Finland Oy yhteistyössä autoliike J. Rinta-Jouppi Oy:n kanssa lahjoittaa opetuskäyttöön Kia Optiman vuosimallia 2017.

- Olemme hyvin kiitollisia tästä, Sedu autoalan opettaja ja koulutusvastaava Jani Mikkilä sanoo.

– Nykyinen opetuskäytössä oleva automme on vuosimallia 2007, ja tämä autoyksilö on varustettu nykyaikaisella dieseltekniikalla, joten tässä tullaan paljon lähemmäs tämän hetken tekniikkaa. Päästöjenhallintajärjestelmät ovat kehittyneet paljon viime vuosien aikana.

– Autossa on myös kaksoiskytkinvaihteisto ja nykyaikaista kameratekniikkaa. Mahdollisuus hyödyntää näitä opetuksessa on hieno asia, pystymme perehtymään ko. varusteisiin huollon ja korjauksen näkökulmasta, Mikkilä kertoo.

Jos toinen tarvitsee jotain, niin toiselle voi aina soittaa ja kysyä.

Mutkaton yhteistyö hyödyttää kaikkia

– Kia haluaa olla vahvasti mukana tukemassa autoalan koulutusta jälleenmyyjä- ja oppilaistoyhteistyön kautta, kertoo Kia Finlandin PR Manager Mikko Autio lahjoituksen taustoista.

– Sedu valikoitui oppilaitokseksi jälleenmyyjämme ja heidän tekemänsä oppilaitosyhteistyön kautta.

– Meillä on ollut yhteistyötä paljon, esimerkiksi Sedun opiskelijoita työssä oppimisjaksoilla meillä, J. Rinta-Jouppi Oy:n korjaamopäällikkö Sami Toppari kertoo. – Ja työllistämme tälläkin hetkellä vakituisesti viisi henkilöä, jotka ovat tulleet meille Sedun kautta.

– Olemme saaneet myös Rinta-Joupilta moottoreita, vaihteistoja ja erilaisia komponentteja opetuskäyttöön. Sedu on puolestaan kouluttanut Rinta-Joupin henkilöstöä, olemme antaneet mm. SFS6002-koulutusta sähkötekniikkaan liittyen ja ilmastointilupakoulutusta, Mikkilä kertoo.

– Kyllä, yhteistyö toimii molemmin päin, Toppari toteaa. – Suhteemme on mutkaton.

– Jos toinen tarvitsee jotain, niin toiselle voi aina soittaa ja kysyä, Mikkilä kertoo.

Testeriyhteistyö ja opetus livetilanteissa mahdollistuu

– Olemme myös yhdessä pohtineet, miten pystymme vastaamaan alan tulevaisuuden haasteisiin – nykyaikaisempi kalusto on hyvä apu siihen. Opiskelijat saavat korjata ja huoltaa nykytekniikkaa, unohtamatta kuitenkaan alan perusasioita, jotka säilyvät auton vuosimallista riippumatta, Mikkilä sanoo.

– Lahjoituksen myötä, kun kyseessä on edustamamme automerkki, voimme tehdä tämän myötä myös testeriyhteistyötä, Toppari toteaa.

– Meiltä tulee henkilö opettamaan testerin käyttöä opiskelijoille, ohjelmointia ja säätöä, livetilanteessa – siihen vaaditaan kuitenkin tämän merkin auto.

– Sähkö on jossain muodossa tulevaisuus tekniikan suhteen.

Sähkötekniikat valtaavat autoalaa – ja sen opetusta

Autoalan tulevaisuuden kehityssuunnista kaikki kolme tahoa ovat samoilla linjoilla.

– Sähkö on jossain muodossa tulevaisuus tekniikan suhteen, Toppari toteaa. – Samoin vety ja hybriditekniikat. Nämä ovat tällä hetkellä autoalan nopeimmin kehittyviä asioita.

– Tällä hetkellä kattava sähköistettyjen mallien valikoima on avainasemassa, Autio vahvistaa.

– Uuden teknologian nopea kehitystahti ja käyttövoimien murros tuovat omat haasteensa koulutukseen. Nykyisten tekniikoiden rinnalla sähköistymiseen tulee valmistautua ja panostaa vahvasti opetuksen suunnittelussa. Laadukkaan opetuksen varmistamiseksi oppilaitosten, jälleenmyyjien ja brändien tulee tehdä tiivistä yhteistyötä.

J. Rinta-Jouppi Oy:n huoltoneuvoja Lauri Kujala (vas.) katsomassa uuden auton toiminnallisuuksia Sedun Jani Mikkilän kanssa.

– Opetuksessa otamme tätä koko ajan enemmän ja enemmän huomioon – alan koulutus tulee painottumaan eri tavalla sähkötekniikan kehittymisen myötä. Unohtamatta kuitenkaan, että autossa on edelleen pyörivät pyörät, jarrut ja voimansiirrot, joiden perusasiat tulee osata, Mikkilä toteaa.

– Sähkötekniikan koulutuksessa erityisesti turvallisuuspuoli on tärkeässä asemassa, kun puhutaan korkeajännitetekniikasta. Esimerkiksi talotekniikan alalla turvallisuusasiat ovat olleet prioriteettina jo pitkään, mutta meille se on hieman uudempi asia. Tärkein tehtävämme autoalan ammatillisessa koulutuksessa on sähkötekniikan osalta saada iskostettua opiskelijalle se, että hän ottaa vastuun turvallisuudesta ja ymmärtää vaaran. 

– Sähköauton korjauttaminen puolestaan tapahtuu useimmissa tapauksissa merkkiliikkeessä, joissa omat koulutuksensa ja ohjeensa asiaan; sitä kautta päästään syvemmälle asiaan, Mikkilä jatkaa.

– Oppiminen jatkuu työelämässä, tällä alalla kukaan ei ole valmis tekijä, koskaan. Koitamme saada myös oppilaat ymmärtämään, että tämä on elinikäistä oppimista, Mikkilä päättää.

Jaa: