Ikäihmisten digiahdistukseen helpotusta

-asiantuntijat ja opiskelijat opastivat älylaitteiden käyttöön Digiarki-tapahtumassa

-Sedun kanssa on ollut ihana tehdä yhteistyötä, kertoo yksi Digiarki-tapahtuman suunnittelijoista Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaan hankejohtaja Maria Keto. -Otimme yhteyttä Aution Ariin ja siitä idean työstäminen lähti käyntiin. Ari ja Päivi kävivät hakemassa vinkkejä Laurea-ammattikorkeakoulusta vastaavanlaisesta tapahtumasta. Yhteistyössä Arin, Mammu Siekkisen ja meidän digiagenttien Päivi Kuoppamäen ja Sini Kirvesmäen kanssa Digiarki-tapahtuma saatiin toteutettua. Yhteistyöstä syntyy etua ja voimme hyödyntää toinen toisiamme.

-Sedun kanssa on ollut ihana tehdä yhteistyötä, kertoo yksi Digiarki-tapahtuman suunnittelijoista Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaan hankejohtaja Maria Keto. -Otimme yhteyttä Aution Ariin ja siitä idean työstäminen lähti käyntiin. Ari ja Päivi kävivät hakemassa vinkkejä Laurea-ammattikorkeakoulusta vastaavanlaisesta tapahtumasta. Yhteistyössä Arin, Mammu Siekkisen ja meidän digiagenttien Päivi Kuoppamäen ja Sini Kirvesmäen kanssa Digiarki-tapahtuma saatiin toteutettua. Yhteistyöstä syntyy etua ja voimme hyödyntää toinen toisiamme.

-Ajatuksemme antaa digitukea ikäihmisille onnistui hyvin, kertoo Keto. Sekä näytteilleasettajia että ikäihmisiä oli mukana paljon ja palaute oli positiivista. Digipalvelut ovat käynnissä olevan hankkeen kärki. Olemme olleet kehittämässä sitä alusta asti ja sillä on rahoitettu mm. chat-pilotteja. Digiarki-tapahtumassa opetimme ikäihmisiä chattailemaan ja kerroimme miten OmaEPverkkopalvelut toimivat.

Opinnollistamme tapahtumia

-Yhteistyössä Hyvinvointialueen kanssa rakennettu digiarki-tapahtuma liittyi myös opiskelijoidemme opintoihin, tutkinnon osaan nimeltä: Hyvinvointiteknologian käyttö asiakkaan arjen selviytymisen tukena, kertoo Sedun tieto- ja viestintätekniikan lehtori Ari Autio. Tutkinnon osa on tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoille valinnainen. Yhtä lailla hyvinvointiteknologian tuotteet tarvitsevat IT-tukihenkilön ohjausta ja opastusta. Siitä oikeastaan ajatus tähän tilaisuuteen lähti ja mikä onkaan parempi tapa, kuin kutsua ikäihmiset paikan päälle tänne Sedu Suupohjantielle.

-Digiarkiahdistukseen on siis olemassa lääkkeitä, naurahtaa Autio. Tilaisuudesta saimme pelkästään positiivista palautetta. Opiskelijat olivat innolla mukana järjestämässä tapahtumaa ja pyrimmekin opinnollistamaan kaikki tapahtumat.

-Todella iso kiitos kaikille näytteilleasettajille. Kiitos myös Suupohjantien henkilökunnalle, jokainen toi hienosti omaa osaamistaan esiin sekä talon johdolle, joka mahdollisti tilaisuuden. Yhteistyö eri tahojen kanssa on Sedulle tärkeää. Haluamme olla aktiivinen toimija, joka näkyy ja kuuluu, painottaa Autio.

Chat on nopea tapa asioida

Elina Nummikoski toimii E-P:n hyvinvointialueella asiakaspalveluiden asiantuntijana. –Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaan hankkeessa vastaan Chat-palveluista, jotka otettiin noin vuosi sitten käyttöön tällä alueella, kertoo Nummikoski. Käyttöönotto aloitettiin terveyspalveluiden ja aikuissosiaalityön chat-palveluilla

Siitä lähdettiin laajentamaan ja nyt meillä on käytössä seitsemän eri chat-palvelua: Terveyspalveluiden, fysioterapian, neuvolapalveluiden, perhekeskuksen, mielenterveys ja riippuvuuspalveluiden, aikuissosiaalityön ja vammaispalveluiden chat.  Lääkäripalvelut tulevat osaksi chattiä eli hoitajan arvion perusteella voidaan hyödyntää myös lääkäripalvelua. Chat-palvelua voivat käyttää hyvinvointialueella asuvat, vauvasta vaariin.

-Chat-palveluiden käyttö on maltillisesti kasvussa ja se on selvästi nopeampi tapa asioida kuin takaisinsoittojärjestelmä. Terveyspalveluissa jonotusaika on tällä hetkellä alle minuutin. Jonotusaika riippuu asiakkaiden sen hetkisestä määrästä ja voi vaihdella päiväkohtaisesti.  

-Tarjolla on myös omaolopalvelu, joka on kiireettömämpi tapa arvioida omaa terveyttään. Kysymyksiin vastaamalla palvelu antaa hoitosuosituksen ja ohjeen, miten tulisi toimia. Väestö ikääntyy ja palvelutarve kasvaa. Yksi ratkaisu on myös sähköinen ajanvaraus, jonka käyttöä laajennamme koko ajan.

– Digipalveluiden tarkoitus on tukea nykyisiä palveluita, edelleen voi asioida myös esim. puhelimitse. Hankkeessa on pyritty huomioimaan digituki ja asiakasryhmät, joilla on haasteita digipalveluiden käytössä. Koetut haasteet eivät ole ikäsidonnaisia vaan niitä esiintyy kaikenikäisillä, myös nuorilla. Ikäihmisillä ehkä yleisemmin haasteena on älylaitteen puuttuminen, nuoremmilla yleensä löytyy jo vähintäänkin älypuhelin. Digiasioinnissa yli 18-vuotias voi myös valtuuttaa haluamansa henkilön asioimaan puolestaan, mikäli itseltä puuttuu laitteet tai osaamista ei koeta olevan riittävästi.

Kauppakeskuksesta kiva ja valoisa koulu

-Koulurauhaan liittyvät teemat ovat kovin ajankohtaisia juuri nyt, mainitsee sosiaali- ja terveysalan koulutuspäällikkö Kirsi Vuorenmaa. Oli hienoa saada tarjota vierailijoille omakohtaisia kokemuksia siitä, että meillä kampuksella on fiksuja, ammattitaitoisia nuoria ja valtavasti oppimisen iloa. Haluamme Seduna tuoda opiskelijoidemme osaamista esiin. Tapahtumassa vierailleet saivat tilaisuuden kurkistaa kampukselle, jossa on hyvää yhteisöllisyyttä sekä osaavia, aktiivisia ja ystävällisiä nuoria. Samalla pääsi kurkistamaan, miten kauppakeskuksesta tehtiin kiva ja valoisa koulu.

Jaa: