Ähtärin uuden kampuksen oppimisympäristöt osaksi JAMKin Digiope-koulutusta
Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) Digiope-koulutus jalkautuu Ähtärin uudelle kampukselle. Tuleva opiskelijaryhmä tutustuu osana opintojaan Ähtärin uuden kampuksen immersiiviseen tilaan ja muihin kampuksen uusiin oppimisympäristöihin, kuten simulaattoreihin ja robotiikkaan. Samalla opiskelijat tutustuvat ammatillisen koulutuksen ja lukion yhteistyön kehittämiseen.

Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) Digiope-koulutus jalkautuu Ähtärin uudelle kampukselle. Tuleva opiskelijaryhmä tutustuu osana opintojaan Ähtärin uuden kampuksen immersiiviseen tilaan ja muihin kampuksen uusiin oppimisympäristöihin, kuten simulaattoreihin ja robotiikkaan. Samalla opiskelijat tutustuvat ammatillisen koulutuksen ja lukion yhteistyön kehittämiseen.
Digiope on 30 opintopisteen laajuinen erikoistumiskoulutus, jossa opettajat kehittävät omaa opetustaan digitaalisuus huomioiden ja tekevät kehittämistyön organisaation digipedagogiikkaan liittyen.
– Olimme Ähtärin lukion Jaakko Kärjen kanssa vuosi sitten Digiope-koulutuksessa. Yhteisessä kehittämistyössämme suunnittelimme ja jalkautimme uuden teknologian haltuunottoa opettajien näkökulmasta. Näkökulmamme pohjautui siihen, että uudet teknologiat eivät jäisi käyttämättä sen vuoksi, ettei niitä osata käyttää, kertoo Sedu Ähtärin tekniikan alojen koulutusvastaava Antti Virkkunen.
– Digiope-koulutuksen Hackathon-päivänä saimme tehtäväksi kehittää ammatillisen opettajakoulutuksen opetussuunnitelmaa tulevaisuuden opettajuus ja digitalisuus huomioiden. Tältä pohjalta lähti ajatus yhteistyöstä JAMKin kanssa mm. Ähtärin kampuksen uusien tilojen osalta.
– Ja yhteistyö JAMKin kanssa jatkuu uuden Digiope-koulutukseen kuuluvan Hackathon-tapahtuman myötä, jossa ensi vuonna aiheena tulee olemaan immersiivisen tilan pedagogisen käytön kehittäminen.
Immersiivisen tilan monet mahdollisuudet
Immersiivinen tila on käytännössä yhteisöllinen virtuaalitila, jossa 360-kuvien ja -videoiden avulla voidaan luoda realistisia simulaatioita. Ähtärin kampuksella nämä simulaatiot pyrkivät jäljittelemään todellisia työtilanteita ja -ympäristöjä.
– Tila mahdollistaa vuorovaikutteisuuden ja moniaistillisen kokemuksen, jossa opiskelijat voivat olla aktiivisia toimijoita. Se lisää osallisuuden tunnetta ja tekee oppimisesta mukaansa tempaavaa. Immersiivinen tila voi parantaa merkittävästi oppimiskokemusta ja valmistaa opiskelijoita paremmin työelämän haasteisiin, Sedu Ähtärin palvelualojen koulutusvastaava Heli Karppinen kertoo.
– Metsäalan opetuksessa immersiivistä tilaa voidaan hyödyntää monella eri tavalla: voidaan luoda erilaisia oppimisympäristöjä liittyen metsän monimuotoisuuteen, koneellisen puunkorjuun suunnitteluun, opaskasvien ja kasvupaikkatyyppien opiskeluun. Arboristit voivat tehdä puulajitunnistusta kesällä tai talvella riippumatta vuoden ajasta, Virkkunen huomauttaa.
– Eräoppaiden ensiapukoulutukseen saadaan oikeaa tunnelmaa, kun luodaan talvinen tunturimaisema taustalle, tuulen vihmoessa. Kaiken tämän lisäksi tilaa voidaan hyödyntää rentoutumiseen, rauhoittumiseen, perehdytykseen, turvallisuuskävelyihin tai virtuaaliseen kampuskierrokseen, Virkkunen luettelee.
*****
Ähtärin uudelle kampukselle hankitaan uusinta opetusteknologiaa kuten simulaattoreita ja yhteistyörobotteja ja rakennetaan immersiivinen oppimistila osana Kehittynyttä teknologiaa ja tulevaisuuden oppimisympäristöjä -hanketta, jota osarahoittaa Euroopan unioni.
