Sedu ja Härmän Liikenne Oy sopivat kumppanuudesta

Kumppanuussopimuksella sovittiin pitkäjänteisestä ja tavoitteellisesta yhteistyöstä Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedun ja Härmän Liikenne Oy:n välillä. Sopimuksen allekirjoittivat vararehtori Hellevi Lassila ja toimitusjohtaja Sami Heinimäki.

Sopimus painottuu työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen niin koulutussopimuksella kuin oppisopimuksella. Lisäksi Sedu tarjoaa kumppaniorganisaatiolle palveluitaan kokonaisvaltaisesti ja järjestää mm. työpaikkaohjaajakoulutuksia.

Kuvassa Sedun vararehtori Hellevi Lassila ja Härmän Liikenne Oy:n toimitusjohtaja Sami Heinimäki kättelevät sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa.

Kumppanuussopimuksella sovittiin pitkäjänteisestä ja tavoitteellisesta yhteistyöstä Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedun ja Härmän Liikenne Oy:n välillä. Sopimuksen allekirjoittivat vararehtori Hellevi Lassila ja toimitusjohtaja Sami Heinimäki.

Sopimus painottuu työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen niin koulutussopimuksella kuin oppisopimuksella. Lisäksi Sedu tarjoaa kumppaniorganisaatiolle palveluitaan kokonaisvaltaisesti ja järjestää mm. työpaikkaohjaajakoulutuksia.

Vuosisuunnitelmassa sovitaan alustavasti mm. koulutussopimusten määristä ja ajankohdista sekä opiskelijaryhmien vierailuista Härmän Liikenteellä ja Härmän Liikenteen edustajien vierailuista Sedun opiskelijaryhmissä.

Julkinen liikenne vaikuttaa opiskelijoiden päätöksiin

– Härmän Liikenteen näkökulmasta maaseudulta tuleva liikenne on täysin toisen asteen opiskelijoiden varassa, kertoo toimitusjohtaja Sami Heinimäki.

Kun entistä useampi nuori saa ajokortin 17-vuotiaana, julkista liikennettä käyttävien määrä pienenee entistä nopeammin.

Kasvua kaupunkiliikenteessä

Etätöistä on palattu työpaikoille, mikä näkyy kaupunkiliikenteen vilkastumisena. Toimitusjohtaja Heinimäki näkee Seinäjoen kehittymisen seuraamalla asiakasvirtoja; toimistoja ja työntekijöitä on tullut lisää Seinäjoen keskustaan, ja kaupunkiliikenteen asiakasmäärät ovat kasvussa.

Kaupunkiliikenne reittiliikenteen, tilausliikenteen ja kuntien ostaman koululaisliikenteen rinnalla on suojannut kuljetusliikkeen talouden vakautta esim. koronan poikkeusoloissa.

Paljonko päästöjä syntyy polttoaineen valmistuksessa?

Härmän Liikenteen laatu- ja ympäristöjärjestelmä on sertifioitu jo vuonna 2010. Toimitusjohtajan kokemus kertoo, että STF-merkillä on merkitystä Aasiassa ja Etelä-Euroopassa. Sieltä tulevat turistit ymmärtävät sertifioinnin luotettavuuden takeeksi.

– Sertifikaatti ja palkinnot ovat mukavia henkilöstölle. Ne osoittavat, että ollaan onnistuttu, Sami Heinimäki sanoo.

Heinimäki ei lupaa sähköbussia Seinäjoelle vaan pyytää jokaista autoilijaa tutkimaan polttoaineen valmistusmenetelmiä; uusiutuvan dieselin valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat verrattain pienet. Puolet Härmän Liikenteen autoissa käytetystä polttoaineesta on jäterasvapohjaista dieseliä, puolet fossiilista dieseliä.

– Laskennallisesti Seinäjoen kaupunkiliikenne kulkee jäterasvasta esim. joulukinkkurasvoista tehdyllä dieselillä seitsemän vuorokautta, Heinimäki kuittaa.

Taksinkuljettajasta linja-autonkuljettajaksi

Härmän Liikenne Oy:n toimitusjohtaja toivoo, että alanvaihtaja voisi kouluttautua mahdollisimman tiiviillä aikataululla.
– Voisiko verkossa suorittaa teorioita työn ohessa, jotta koulutus saataisiin puristettua alle vuoteen, Heinimäki kysyy.

Härmän Liikenne ajaa myös taksiliikennettä. Taksinkuljettajasta voi kouluttautua oppisopimuksella bussinkuljettajaksi.

Jaa: