Sedu yhteistyöhön ukrainalaisen ammatillisen oppilaitoksen kanssa
Ukrainalainen englannin opettaja Olena Kriutchenko Melitopolin ammatillisesta oppilaitoksesta vieraili Sedussa viikon verran tutustuen opetukseen ja Sedun toimintaan. Vierailu oli osa Seinäjoen kaupungin ja Kriutchenkon kotikaupungin Melitopolin ystävyyskaupunkitoimintaa. Ukrainalaisia varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajia saapui Seinäjoelle vierailulle yhteensä 14 henkeä. Tunteikas vierailu jätti vahvat jäljet kaikkiin osallisiin, niin vierailijoihin kuin vierailua järjestäneisiin toimijoihin.
Ukrainalainen englannin opettaja Olena Kriutchenko Melitopolin ammatillisesta oppilaitoksesta vieraili Sedussa viikon verran tutustuen opetukseen ja Sedun toimintaan. Vierailu oli osa Seinäjoen kaupungin ja Kriutchenkon kotikaupungin Melitopolin ystävyyskaupunkitoimintaa. Ukrainalaisia varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajia saapui Seinäjoelle vierailulle yhteensä 14 henkeä. Tunteikas vierailu jätti vahvat jäljet kaikkiin osallisiin, niin vierailijoihin kuin vierailua järjestäneisiin toimijoihin.
Sota muuttaa kaiken
Olena Kriutchenko on toiminut opettajana 20 vuotta Melitopolin ammatillisessa oppilaitoksessa. Oppilaitos on 80 vuotta vanha ja koostuu kolmesta eri laitoksesta, kouluttaen 20 eri ammattiin. Opiskelijoita oli ennen sotaa noin 700-800. Oppilaitoksen pyrkimyksenä on vastata toiminnallaan vahvasti työelämän muutoksiin.
– Sota on muuttanut kaiken. Työ- ja opiskeluolosuhteet ovat muuttuneet täysin, toimimme 100% verkko-opetuksessa. Tällä hetkellä emme kouluta sodan vuoksi kaikkiin ammatteihin, mitä aiemmin. Opiskelijamäärätkin ovat luonnollisesti laskeneet.
– Meidän on pitänyt löytää uusia tapoja opettaa ja organisoida työtämme – se on suuri haaste. Olemme siirtyneet täysin etätyöhön ja -opiskeluun, ja opiskelijamme sijaitsevat ympäri maailmaa, koska moni on paennut sodan jaloista. Me opettajat pyrimme koko ajan kehittämään työtapojamme ja yhteistyötämme, jotta pystymme tarjoamaan mahdollisimman laadukasta opetusta. Olemme hyvin innoissamme mahdollisuudesta oppia teiltä ja kenties löytää uusia tapoja ja tekniikoita, joilla ratkaista ongelmiamme.
– Ammatillisen koulutuksen toteuttaminen täysin etäopiskeluna ei ole helppoa. Uusien opiskelijoiden löytäminen ja tavoittaminen on myös haastavaa, kun toimimme täysin etänä.
– Opetuksessa emme voi käyttää striimausta. Käytännössä toimimme niin, että esimerkiksi kokkiopiskelijoilla on ensin verkossa tapaaminen, jonka aikana opettaja kertoo, miten tietty työ tehdään. Tämän jälkeen opiskelija tekee työn itse ja videoi sen, jonka jälkeen hän palauttaa työn Google Classroomiin. Suurin haaste on työssä oppimisjaksojen järjestämisessä. Koululla käytännön harjoittelua ei voi tehdä, koska se on liian vaarallista. Hankalimmat ammatit opetettavaksi tässä tilanteessa ovat esimerkiksi automekaanikon ja koneistajan ammatit.
Poikkeustilanteessa opettajien työ Ukrainassa ei rajoitu aina opetuksellisiin asioihin.
– Me opettajat autamme opiskelijoita monissa asioissa käytännön tasolla, ei pelkästään koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. Osa opiskelijoista, joista suurin osa on 15-19-vuotiaita, asuvat yksin, ilman huoltajiaan.
Sedusta uusia ideoita ja toteutustapoja etäopetukseen
Olenan viikko Sedussa piti sisällään runsaasti eri alojen etäopetukseen sekä verkko-opetuksen menetelmiin ja teknologiaan tutustumista. Lisäksi Olena pääsi tutustumaan kotoutumiskoulutukseen, oppimisen tukeen ja eri kampusten tiloihin.
– Ihailen opintojenne joustavuutta opiskelijan näkökulmasta. Rakennuksenne ovat upeita ja olen vaikuttunut etäopetuksestanne. Mekin käytämme etäopetusalustoja, kuten Moodlea materiaaleineen, ja siltä osin tulenkin keskustelemaan kollegoideni kanssa, miten voimme jatkossa hyödyntää sitä paremmin.
– Teillä on myös erityinen lähestymistapa oppimisen tukeen – opiskelijanne saavat nauttia vahvasta oppimisen tuesta. Meillä ei ole erikseen henkilökuntaa, joka vastaisi tästä.
– Suurin ero järjestelmiemme välillä lienee juuri opintojen joustavuus opiskelijan yksilöllisten tarpeiden mukaan. Samanlaista toiminnassamme on se, että meillä molemmilla on opetussuunnitelmat, sisältäen tutkinnon ammattitaitovaatimukset sekä määritellyt vähimmäismäärät esimerkiksi työssä oppimiseen.
Apua yhteistyöstä
Olena lähti takaisin Ukrainaan, noin kolmen päivän kotimatkalle, joka tehdään bussien ja lautan turvin, pää täynnä ideoita ja häkeltyneenä kaikesta viikon aikana kokemastaan.
– On paljon asioita, joita haluan jalkauttaa tältä matkalta.
Ensin ovat kuitenkin joulun pyhät. Mutta…
– Joulua emme paljoakaan juhli tämän tilanteen vuoksi. Yleisesti on myös vallalla ajatus, että ei haaskata rahaa, jota tarvitaan maan toiminnan ja sodan rahoittamiseksi. Näin ollen monet kaupungit, kuten tämänhetkinen kotikaupunkini Vinnytsia, eivät ole laittaneet esimerkiksi jouluvaloja ollenkaan.
Olena pyrkii kuitenkin olemaan positiivinen, kaikesta huolimatta.
– Joka päivä yritän miettiä jotain hyvää, johon keskittyä.
Sedun ja Melitopolin ammatillisen oppilaitoksen välinen yhteistyö jatkuu.
– Tämä on alku meidän yhteistyöllemme, toteaa Sedun kansainvälisten asioiden koordinaattori Timo Paakkanen.
– Olena tulee pitämään esityksen Ukrainan ammatillisesta koulutuksesta U2VET-hankkeen verkkokokouksessa. Hankkeen tavoitteena on integroida ukrainalaisia pakolaisia ammatilliseen koulutukseen ja edelleen työelämään. Lisäksi he osallistuvat verkossa striimatuille oppitunneille, joiden aikana eurooppalaisten partnerioppilaitosten opiskelijat valmistavat opetuskeittiössään ruokaa. Reseptit ja muu tarvittava valmistautumismateriaali jaetaan heille etukäteen. Englanninkielisiä materiaaleja voidaan hyödyntää esimerkiksi englannin tunneilla ammatillisen sanaston harjoitteluun.
– Tämä vierailu antoi myös meille paljon! Pyrimme auttamaan oppilaitosta jatkossakin heidän tarpeidensa mukaisesti, Paakkanen toteaa.